Hej!

Oj vad svårt det är att hitta information om puts på lättbetong!!

Jag bygger ett hus i lättbetong i Västmanland (ca 200kvm) och det är snart dags att putsa ytterväggarna. Tunnputs eller tjockputs, vad är egentligen skillnaden? Om jag förstår det hela rätt är tunnputssystem hydrofoba, vilket innebär att vattnet rinner av fasaden. Tjockputssystem är hydrofila, vilket innebär att regnvatten sugs upp i putsen. Vad lämpar sig bäst för Ytong? Säkraste systemet?

Sen till nästa fundering. Ska man använda färgad puts till ytskiktet eller är det bättre att måla på putsen? Tänkte avsluta med stänkputs, någonstans mellan 0,5-1,5mm.

Vilken leverantör skulle ni köpa från, Caparol (Xella/Ytong), STO, Weber, Finnja, Keim?

Alla kommentarer och erfarenheter är varmt välkomna :)

Hej.
Har inte svar men letar efter svar på exakt samma fråga så hoppas att någon kan svarar på denna.

Eller om du fått svar på annat håll.
Hälsningar
Tobias

rsa skrev:
Hej!

Oj vad svårt det är att hitta information om puts på lättbetong!!

Jag bygger ett hus i lättbetong i Västmanland (ca 200kvm) och det är snart dags att putsa ytterväggarna. Tunnputs eller tjockputs, vad är egentligen skillnaden? Om jag förstår det hela rätt är tunnputssystem hydrofoba, vilket innebär att vattnet rinner av fasaden. Tjockputssystem är hydrofila, vilket innebär att regnvatten sugs upp i putsen. Vad lämpar sig bäst för Ytong? Säkraste systemet?

Sen till nästa fundering. Ska man använda färgad puts till ytskiktet eller är det bättre att måla på putsen? Tänkte avsluta med stänkputs, någonstans mellan 0,5-1,5mm.

Vilken leverantör skulle ni köpa från, Caparol (Xella/Ytong), STO, Weber, Finnja, Keim?

Alla kommentarer och erfarenheter är varmt välkomna :)

• Gilla
Ants
  • Laddar…
Har ni fått svar nångång på frågan?

Vad blev det för svar och kostnaden?

Vi kommer putsa vår lättbetongstomme med StoNordic som är ett tunnputssystem vilket rekommenderas för just lättbetong.
Tjockputs rekommenderas på lecablock, tegelfasader mm.

Ska du göra något av momenten själv?

X xLnT skrev:
Vi kommer putsa vår lättbetongstomme med StoNordic som är ett tunnputssystem vilket rekommenderas för just lättbetong.
Tjockputs rekommenderas på lecablock, tegelfasader mm. Ska du göra något av momenten själv?
Vi har ingen projekt just nu men överväger att köpa ett 2-plan Ytong ca. 1969 (200 m2) med ett väldigt slätt yta som behöver ett ny fasade. Självklart bli jag nyfiken hur det skulle går till och började läsa direkt.

Tack för svaret!

M
Finnja klart bäst på tjockputs, och sto är överlägset på tunnputs, combimix ska du akta dig för i puts, klart sämst, combimix murbruk är bra, det är det ända dom är bra på, själv föredrar jag tunnputs då det är otroligt lättjobbat och blir slätt o fint om du har ett rakt o jämt underlag bakom, kan även rekommendera stos stolit k som är en färdigfärgad ytputs som blir väldigt snygg och mögel/alg/vatten avvisande

• Gilla
raspen86 och 1 till
  • Laddar…
M Zolt skrev:
Finnja klart bäst på tjockputs, och sto är överlägset på tunnputs, combimix ska du ska dig för i puts, klart sämst, combimix murbruk är bra, det är det ända
Cementen är bra också ;)

M
X xLnT skrev:
Cementen är bra också ;)
Den kan jag inte argumentera för, säger du det så :)

Vi valde till sist tunnputs. Xella (Ytong) rekommenderade Alsecco Alsitop F som ingår i Caparol Capatect Solid (ett armerat putsskikt).

R rsa skrev:
Vi valde till sist tunnputs. Xella (Ytong) rekommenderade Alsecco Alsitop F som ingår i Caparol Capatect Solid (ett armerat putsskikt).
Vi valde Sto (StoLevell Cote F), återkom gärna när det är putsat med dina erfarenheter och åsikter.

X xLnT skrev:
Vi valde Sto (StoLevell Cote F), återkom gärna när det är putsat med dina erfarenheter och åsikter.
Det är nästan 3 år sedan vi putsade fasaden med Alsecco Alsitop F. Det blev riktigt bra! Först ett lager 7 mm puts som vi bakade in armeringsnätet i och sen ytterligare en vända som vi använde putsbräda på för att få till lite struktur.

M
R rsa skrev:
Det är nästan 3 år sedan vi putsade fasaden med Alsecco Alsitop F. Det blev riktigt bra! Först ett lager 7 mm puts som vi bakade in armeringsnätet i och sen ytterligare en vända som vi använde putsbräda på för att få till lite struktur.
Bilder?

• Gilla
Ants
  • Laddar…
Bumpar denna tråd lite. Är sugen på att putsa kommande hus själv både invändigt och utvändigt. Någon som har gjort detta och kan ge lite erfarenheter och tips?

-Hur svårt är det att få bra resultat med tunnputs?
-Hur ska man tänka med ställning på 2 plansvilla?
-Handslå, ”hinkspruta” eller hyra proffsspruta?

Tacksam för lite vägledning!

F Frostig skrev:
Bumpar denna tråd lite. Är sugen på att putsa kommande hus själv både invändigt och utvändigt. Någon som har gjort detta och kan ge lite erfarenheter och tips?

-Hur svårt är det att få bra resultat med tunnputs?
-Hur ska man tänka med ställning på 2 plansvilla?
-Handslå, ”hinkspruta” eller hyra proffsspruta?

Tacksam för lite vägledning!
Jag skulle säga att är du inte van så är det svårt att få ett bra resultat. Det är mycket som ska göras i rätt ordning, och det är lätt att missbedöma/glömma hålltider.
Visst, är det inne, och du tar ett rum/vägg i taget så är det väl sin sak. men att putsa en stor fasad med fönstersmygar och annat, så krävs det lite erfarenhet för att det ska bli bra.

Jag skulle råda dig att höra dig för i din bekantskapskrets om det inte finns några duktiga polacker eller likvärdigt hantverksfolk som jobbar bra och till ett bra pris.

Jo, har nog dessa också och det lutar att ge bort fasadarbetet. Dock har jag bra med tid som du beskriver att köra en vägg åt gången inne.

Får se vad det blir, putsningmomentet har alltid varit lite intressant men har hittills aldrig stött på behovet att testa. Man får väl börja med den minst viktiga väggen å bygga kunskap därifrån :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.