Denna fråga har ställts många gånger här vad jag kan se utifrån mina sökningar och jag ser väldigt olika bud mellan 10-20cm. Ursäkta att jag ställer frågan igen då jag inte funnit ett adekvat svar som passar vår situation i de befintliga trådarna.

Vi hade tänkt lägga ut ett 10cm tjockt lager av matjord på vår grovplanerade tomt för att så gräs på. Dvs inte en färdig rullmatta. Ytan kommer vara ca 300kvm och underlaget ser ut enligt bild nedan. Jag vet inte vad det kallas rent fackligt. Vi har haft markarbetare som anser att 10cm räcker gott och vissa anser att det är för lite. Jag tänker att jag ställer frågan till er som inte har ett vinstintresse vad som skulle räcka.

Är tacksam för alla svar. Fråga gärna om något är oklart. Jag kan inte svara på exakt vad för jord det är i detalj men kan säkert ta reda på det närmare vid behov. På offerten står det "harpad matjord". Priset är 7375kr för själva jorden enligt offerten exklusive arbete och transport, om det är till någon hjälp.

• Oplatt, stenigt underlag med spridda torra växter och löv, tänkt för matjordslager inför grässådd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det som ligger där idag?

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Vad är det som ligger där idag?
Det är nog en salig blandning av bl.a grus, fyllnadsmassor, sand, jord, lera/silt. Är som sagt inte helt insatt i exakt vad det är för blandning av material.

Det beror på hur perfekt gräsmatta du vill ha, men jag skulle vara nöjd med 10 cm på det där. Det blir en gräsmatta när det sås in. Det kritiska är att fröna inte får torka ut just när de grott, så håll marken fuktig de veckorna. Gödsla den sen kommande år om du vill att den växer bättre.

O
H Humsipums skrev:
Denna fråga har ställts många gånger här vad jag kan se utifrån mina sökningar och jag ser väldigt olika bud mellan 10-20cm. Ursäkta att jag ställer frågan igen då jag inte funnit ett adekvat svar som passar vår situation i de befintliga trådarna.

Vi hade tänkt lägga ut ett 10cm tjockt lager av matjord på vår grovplanerade tomt för att så gräs på. Dvs inte en färdig rullmatta. Ytan kommer vara ca 300kvm och underlaget ser ut enligt bild nedan. Jag vet inte vad det kallas rent fackligt. Vi har haft markarbetare som anser att 10cm räcker gott och vissa anser att det är för lite. Jag tänker att jag ställer frågan till er som inte har ett vinstintresse vad som skulle räcka.

Är tacksam för alla svar. Fråga gärna om något är oklart. Jag kan inte svara på exakt vad för jord det är i detalj men kan säkert ta reda på det närmare vid behov. På offerten står det "harpad matjord". Priset är 7375kr för själva jorden enligt offerten exklusive arbete och transport, om det är till någon hjälp.
Erfarenhet här hemifrån. Tjockt lager jord så håller sig gräsmattan bättre vid torka men är också blötare på vintern. Tunt lager (jag har 5 cm matjord ovanpå packat grus) gör att jag kan gå på det nu på vintern när det är blött men det torkar rätt fort. Dock finns det ett gammalt land där det är tjockare lager, det syns skillnad.

https://www.byggahus.se/forum/threads/gammal-damm-ska-bli-graesmatta.489389/post-5256783

Hos mig är det mellan 5 cm och 30-40 på olika delar av gräsmattan. 5 torkar ur väldigt fort och håller näring sämre så där får man vara beredd att vattna och gödsla mer. 30-40 är för mycket (påfyllt i flera omgångar pga sättning - borde ha grävt ur och fyllt under istället).

Har du inte väldigt väldränerande under så blir det troligen bra med 10 om du förväntar dig en vanlig grässmatta. Jag brukar satsa på 10-15 och tycker att det duger gott.

H Humsipums skrev:
Det är nog en salig blandning av bl.a grus, fyllnadsmassor, sand, jord, lera/silt. Är som sagt inte helt insatt i exakt vad det är för blandning av material.
Gräv ett par gropar så ser du hur det ser ut och hårt packat det är. Vid byggen kan jord packas så mycket att gräs I form av gräsmatta aldrig bryter sig igenom och miljön för gräset blir därför ganska så dålig.
Är det hårt/packat så gå över det med en grep innan ni lägger på nu jord så blir det lite bättre. Stick bara ner grepen och bryt fram och tillbaka, dra sen upp den igen och upprepa en bit bort. 300 kvadrat går ganska så fort.

5 cm räcker gott här hos oss. Fast det är en mager gräsmatta som ofta torkar bort. Lättklippt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.