I Installation skrev:
De flesta viten i byggbranschen har ett tak. Man brukar också ha viten på olike delar.
-start av arbeten
- deltider av viktiga leveranser
- monterad anläggning
- driftsatt anläggning
- färdigställande

I ett badrum är det väl endast färdigställandet och eventuellt start som kan vara intressant. .
Ja, kanske mer vanligt när man inte jobbar mot en privatperson?

• Gilla
Violina
  • Laddar…
Jag hade en kollega för en del år sedan som råkade ut för ett katastrofbygge, Ett hus blev försenat mrer än ett år, och de hade vite på 2% per vecka...

Jag bytte jobb innan det blev klart igenom domstol, så jag vet inte hur det slutade.

H hempularen skrev:
Jag hade en kollega för en del år sedan som råkade ut för ett katastrofbygge, Ett hus blev försenat mrer än ett år, och de hade vite på 2% per vecka...

Jag bytte jobb innan det blev klart igenom domstol, så jag vet inte hur det slutade.
Jag vet privatpersoner där de använt förseningsvite på sista fakturan för att kunna avsluta och ta en ny entreprenör som färdigställer. Jag tror att det är juridiskt okej faktiskt.

Hoppas att det gick bra för din kollega och att han kunde ta in någon seriös som färdig ställde. I dessa fall är det nog inte rimligt om kunden förväntas betala både för fuskbygget, sen riva o bygga om. Så jag hoppas innerligt att detta med tak inte existerade.

• Gilla
Violina
  • Laddar…
Globetrot Globetrot skrev:
Ja, kanske mer vanligt när man inte jobbar mot en privatperson?
Läste på lite och det får tydligen inte finnas vitestak mot privatpersoner. Då har man lärt sig något nytt idag och då är det en bra dag

I Installation skrev:
Läste på lite och det får tydligen inte finnas vitestak mot privatpersoner. Då har man lärt sig något nytt idag och då är det en bra dag
Jag antar dock att man kan ta med det i avtal (Hantverksformuläret har ju en sektion med vites information)

Men det ligger ju i entreprenörens intresse, inte kundens 😂

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.