1 538 läst · 19 svar
2k läst
19 svar
Tjafs om förseningsvite
Sida 1 av 2
Hej,
Vår något oseriösa badrumsfirma har äntligen blivit klara. Vi har ett Hantverksformulär avtal med förseningsvite och de blev rejält försenade så summan blev inte obetydlig. Nu vill de påstå att det inte är kotym att räkna förseningsvite från det avtalade färdigställandet utan från första slutbesiktningen? De ville inte ha slutbesiktning ett (vi hade tre innan entrepredanden blev godkänd kan tilläggas) eftersom de såklart inte var klara, men efter en vecka påkallade jag en ändå.
I vårt avtal finns med att definitionen av en färdigstlld entreprenad är en godkänd slutbesiktning och det finns ett tydligt start och slutdatum.
Låter för mig som att de greppar halmstrån för att få in pengar? Nu förstår jag varför de var sura på mig när jag kallade till slutbesiktning.....de tänkte kanske att trots avtal så är förseningsvite efter den första slutbesiktningen?
Jag lutar åt att stå på mig och om de vill så kan vi avgöra det i ett tvistemål. Men jag förstår att jag är arg och man ska ju låta fakta avgöra dessa saker. Vad tror ni?
Vår något oseriösa badrumsfirma har äntligen blivit klara. Vi har ett Hantverksformulär avtal med förseningsvite och de blev rejält försenade så summan blev inte obetydlig. Nu vill de påstå att det inte är kotym att räkna förseningsvite från det avtalade färdigställandet utan från första slutbesiktningen? De ville inte ha slutbesiktning ett (vi hade tre innan entrepredanden blev godkänd kan tilläggas) eftersom de såklart inte var klara, men efter en vecka påkallade jag en ändå.
I vårt avtal finns med att definitionen av en färdigstlld entreprenad är en godkänd slutbesiktning och det finns ett tydligt start och slutdatum.
Låter för mig som att de greppar halmstrån för att få in pengar? Nu förstår jag varför de var sura på mig när jag kallade till slutbesiktning.....de tänkte kanske att trots avtal så är förseningsvite efter den första slutbesiktningen?
Jag lutar åt att stå på mig och om de vill så kan vi avgöra det i ett tvistemål. Men jag förstår att jag är arg och man ska ju låta fakta avgöra dessa saker. Vad tror ni?
Redigerat:
Du gör ju som du vill, men är inte felen väsentliga alltså om ni kan använda badrummet så brukar man anse att det är klart..Globetrot skrev:Hej,
Så vi kan många gånger vara sena med dokumentation mm. Som inte påverkar kundens användande så det brukar man inte dra av..
Vet inte vad som var i erat fall?
I vårt fall hade vi en avtalad besiktning man och vi fick inte / kunde inte ta entreprenaden o bruk förens efter den godkända slut besiktningen. Det som kvarstod in till sista dagen var att de byttes plattor pga dålig sågning…så vi kunde inte använda badrummet. De småfel som kvarstod avskrevs utan kostnad för entreprenör eftersom jag insåg att jag kunde fixa dessa på en timme och de ville ha 3 månader på sig. Även intyg var kvar på slutet, men nej det var inte det enda.R Rejäl skrev:
Men då är det ganska självklart om det är att byta plattor mm.Globetrot skrev:I vårt fall hade vi en avtalad besiktning man och vi fick inte / kunde inte ta entreprenaden o bruk förens efter den godkända slut besiktningen. Det som kvarstod in till sista dagen var att de byttes plattor pga dålig sågning…så vi kunde inte använda badrummet. De småfel som kvarstod avskrevs utan kostnad för entreprenör eftersom jag insåg att jag kunde fixa dessa på en timme och de ville ha 3 månader på sig. Även intyg var kvar på slutet, men nej det var inte det enda.
Moderator
· Stockholm
· 52 988 inlägg
Det var en väldigt egen tolkning. Rent struntprat.Globetrot skrev:
Annars har jag uppfattat det vanligen hävdas att förseningen beror på något de inte rår över. Typ om kaklet som kunden skall ordna själv blir en dag sent, så fattar väl vem som helst att det måste bli 3 månaderrs försening.
Ja, det är det jag tänker.H hempularen skrev:
Allt material fanns på plats innan de började så det är svårt att hävda. 🙃
Jag skulle som sagt betalat slutfakturan minus summan för vitet (från datumet i kontraktet då det skulle vara klart och fram till godkänd slutbesiktning)
Sen bestridit resten, de får dra dig inför rätta om de anser att du skulle betala mer (och bevisa varför)
Sen bestridit resten, de får dra dig inför rätta om de anser att du skulle betala mer (och bevisa varför)
R Rejäl skrev:
Ja, det tänker jag göra. De har inte fakturera slutfaktura ännu då de har engagerat besiktning mannen i dessa frågor. 😂Violina skrev:
Jag vet inte om han kommer svara. Han har ju inget med vårt avtal att göra…eller är jurist…,men han kanske kan läsa?
Husägare
· Stockholm
· 687 inlägg
Besiktningsmannen skall kontrollera att kontraktsarbeten är utförda, uppfyller gällande lagar och standards. Skall en vara sån så skall även entreprenören stå för de fortsatta slutbesiktningar som utförst efter den första slutbesiktningen.Globetrot skrev:
Normalt brukar vitet även ha ett maxtak mellan 5-15% av entreprenadsumman.
Jasså. Jag visste inte att det fanns outtalat max tak? Eftersom försening vite måste vara avtalat, måste inte ett eventuellt tak också det? Eller står det i konsumenter tjänst lagen någon stans?I Installation skrev:Besiktningsmannen skall kontrollera att kontraktsarbeten är utförda, uppfyller gällande lagar och standards. Skall en vara sån så skall även entreprenören stå för de fortsatta slutbesiktningar som utförst efter den första slutbesiktningen.
Normalt brukar vitet även ha ett maxtak mellan 5-15% av entreprenadsumman.
I vårt fall blev vitet (såsom avtalat) 14.9% 😂 Men det görs även avdrag för att entreprenör ska bekosta slutbesiktningar efter vår första. Det gjordes 2 st ej godkända.
Husägare
· Stockholm
· 687 inlägg
Entreprenören bör om inte annat få in ett maxtak på vitet i kontrakt men proppsar dem inte på det så behöver en ju inte aktivt jobba för att få in det.Globetrot skrev:Jasså. Jag visste inte att det fanns outtalat max tak? Eftersom försening vite måste vara avtalat, måste inte ett eventuellt tak också det? Eller står det i konsumenter tjänst lagen någon stans?
I vårt fall blev vitet (såsom avtalat) 14.9% 😂 Men det görs även avdrag för att entreprenör ska bekosta slutbesiktningar efter vår första. Det gjordes 2 st ej godkända.
Vi har inget tal och jag har aldrig hört talas om det. Hade de propsat på ett tak för ett standard 4kvm badrum som enligt dem absolut inte skulle ta mer än 3-4 veckor och vi avtalade med marginal 5….så hade jag valt en annan entreprenör. Syftet med vite är ju nämligen inte att ”sänka priset ” utan för att vi har behov av vårt badrum 😂I Installation skrev:
Husägare
· Stockholm
· 687 inlägg
De flesta viten i byggbranschen har ett tak. Man brukar också ha viten på olike delar.Globetrot skrev:Vi har inget tal och jag har aldrig hört talas om det. Hade de propsat på ett tak för ett standard 4kvm badrum som enligt dem absolut inte skulle ta mer än 3-4 veckor och vi avtalade med marginal 5….så hade jag valt en annan entreprenör. Syftet med vite är ju nämligen inte att ”sänka priset ” utan för att vi har behov av vårt badrum 😂
-start av arbeten
- deltider av viktiga leveranser
- monterad anläggning
- driftsatt anläggning
- färdigställande
I ett badrum är det väl endast färdigställandet och eventuellt start som kan vara intressant. .