Byggahus.se

Tjärpapp

1. A
    Medlem · 286 inlägg

ankan35

Medlem
    Har rivit ut gamla linoleumgolv där det finns tjärpapp eller vad det kallas undertill. Det stinker verkligen om golvet. Vilket är bästa maskinen för att ta bort det, har testat med en mattstripper men den har lite svårt att komma under klegget. Har hyvlat bort pappen med den så att skiktet är tunnare. Har fått lite olika förslag, mattstripper, handfräs eller limfräs. Vilken är bäst?

2. saturnus
    Medlem · M · 3 679 inlägg

saturnus

Medlem

Re: Tjärpapp

Dom där jobben brukar få igång alla hjärnceller, för att komma undan så lindrigt som möjligt :) Nu är det förvisso en hel del år sedan jag stod med ett sådant jobb framför mig, men någon maskinell hjälp har jag inte kunnat räkna med. Jag har fått använda spackel, stämjärn och hyvelstål som jag satt på ett skaft. Man har oftast också ett undelag att ta hänsyn till, men vad jag kommer ihåg, ligger nog de flesta linoleum-mattor på mazonite. Är det så med ditt golv, är det nog enklast att rycka bort mazoniten. Eller varför inte, bjuda in vännerna på fredagkväll ;)

/Göran

3. Linska
    Medlem · 1 217 inlägg

Linska

Medlem

Förra sommaren tillbringade jag på knäna och skrapade bort tjärpappen för hand med spackelspade och målarskrapa. Har betonggolv och jag blev uppmanad av personalen på ett maskinuthyrningsställe att använda en jättestor typ diamantfräs för många tusen kronor. Snålheten slog till så jag skippade den och fick många nya muskler istället...

4. A
    Medlem · 286 inlägg

ankan35

Medlem

Har fått lite olika uppgifter ang maskinerna, någon sa att man fräser bort det svarta på några timmar, en annan att man måste ta bort pappen innan man börjar fräsa, det sätter igen maskinen. Har ingen större lust att knacka bort det för hand, det är nog en minst 5 kvm som är heltäckt med geggan.

5. Linska
    Medlem · 1 217 inlägg

Linska

Medlem

5 kvm, det är ju ingenting! Jag skrapade ca 20 kvm... Du kan ju prova det billigaste alternativet först = mekanisk borttagning med typ spackelspade. Om det inte sitter alldeles jävligt tar det kanske någon dag max. Annars får du köra med någon maskin

6. G
    Medlem · 28 inlägg

gasoliner

Medlem

Ouch! jag har precis gjort denna operation både i hallen och i köket.. :(

Tips: köp en "barkspade" och slipa den hyfsat vass och lite rundad i framkant och ett par grova handskar (typ vinterarbetshandskar), sedan hänger du på skaftet samtidigt som du vickar skaftet i sidled. det tar lite tid men går ganska bra att rensa bort det mesta. enligt min golvläggare går det sedan bra att prima direkt på det sista svarta som inte går att få bort . ;)

Lycka till!

7. A
    Medlem · 286 inlägg

ankan35

Medlem

Tack för Era tips! Ska inhandla lite verktyg, annars får en golvfirma ta hand om det hela nästa månad, eller så får de flytspackla rejält över det. Maskinen är utesluten, det finns nästan bara 380 V. Vissa av de maskinerna är väldigt farliga att använda också.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.