Byggahus.se

Tjärpapp som vindpapp?

1. A
    Medlem Nivå 1
    Jag har en fråga om tunn tjärpapp, alltså ingen takpapp.
    Mitt vindstak är byggt med gips plastfilie 20cm mineralull som är vindskyddad av tjärpapp luftspalt på 5cm och yttertak i nämnd ordning.
    Kan jag få problem med fukt på min vind om man använt tjärpapp istället för vindpapp?
    Är tjärpapp diffusiontät?

2. N
    Medlem Nivå 5

Re: Tjärpapp som vindpapp?

Nej,

Och anledningen till tjärpappen är nog att om inte huset är nytt så var det förmodligen det som fanns att använda som vindskydd.

3. S
    Medlem Nivå 3

Är inte tjärpapp och vindpapp samma sak? Jag köper vindpapp som inte är diffusionstät och luktar tjära som fasiken, blir väl = tjärpapp då.

4. B
    Medlem Nivå 3

Ingen lätt fråga!? vindpapp är inte diffusionstät... "vanlig" tjärpapp är nog tät/tätare än....
    har du pappen "överst" som ett vindskydd sen luftspalt osså yttertaket!? vad har du för tak?
    undertak? ligger pappen i facken mellan takstolarna?
    Kanke du kommer åt att lätta på pappen nånstans....
    borde va ok med relativt tät papp bara allt va torrt när det byggdes igen, kolla mot takstolar mm.
    Om diffusionsplasten är välmonterard och tät får du ju liten fuktvandring uppåt....
    om den inte är tät läcker det en del varm luft upp på vindan och då kan det bli problem även utan pappen.
    Luften kyls ned relativa fukthalten stigen fukten kondenserar och lägger sig på tex takstolarna.... sen blir det grönt..
    borde inte va problem, men att kolla skadar inte....

5. DragonLady
    Medlem Nivå 7

Är inte tjärpapp och vindpapp samma sak?

Tjärpapp ligger väl på taket o Vindpapp har man väl på väggen eller ???