Byggahus.se

Tjärpapp på platt tak (byggår 1968) lite frågor

1. M
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Det här är mitt första inlägg på byggahus :)

Håller på att köpa ett hus byggt 68 som har platt tak med avrinningsbrunnar, alltså inga hängrännor. Jag har försökt hitta information om den här typen av tak men har inte hittat någon vettig sådan. Taket ser ut som om det är ihopskarvade asfaltsbitar och är i stort sätt helt platt. Vad heter materialet för ett sådant här tak ifall ni får gissa? Enligt informationen från mäklaren så är taket bytt 92, hur ofta behöver man byta den här typen av tak och vilken form av underhåll krävs?

Vore tacksam ifall någon kunnig inom området kunde komma med lite tips ;)

2. Immobil
    Medlem · Nivå 16

Re: Tjärpapp på platt tak (byggår 1968) lite frågo

Platta tak med avrinningsbrunnar är en riskkonstruktion i vårat klimat. Taket är nu 12 år gammalt och behöver säkert ses över. Det vore klokt att ersätta taket med nya takstolar så du får ett lutande tak istället. Säkert blir det mycket snyggare också. ;)

3. pappskallen
    Medlem Nivå 10

Re: Tjärpapp på platt tak (byggår 1968) lite frågo

Hej -det här är mitt första svar!!! ;)

Ett papptak från -92 ska hålla minst 10 år till men dåliga material och hantverkare förekommer än idag!!!!
    ta dit en takläggare för besiktning, (brukar och bör vara gratis) Välj mellan auktoriserade firmor från Icopal eller Mataki!
    för att avgöra vad det är för material måste jag ha en bild eller närmare beskrivning.
    I 99% av fallen är ett tak från den här tiden underhållsfritt.
    Känsligaste punkterna är: Brunnarna(bör vara rostfria), uppdragningar mot sarg/vägg samt detaljer såsom huvar, stosar, skorstensbeslag ETC.