Byggahus.se
Hej!

Skall måla om verandan på huset, och målaren föreslog Tjäralin-färg:

http://www.tjaralin.no/ute/beis

Detta är en för mig hittills okänd färgproducent, som verkar vara norsk. Färgen innehåller linolja, trätjära och svampdödande medel. Låter lovande, men är det någon här som har erfarenhet av denna färg? Inte många svenska träffar när man googlar...

Ja den fungerar rätt bra har dock bara kört med den i något år så hur den håller på sikt är lite svårare att uttala sig om

Noterar att de har en specifik Terrassebeis också lite längre ned i produktlistan. Den har dock ingen tjära eller linolja. Skulle passa mig för att lägga tjärbaserade produkter på altanen, i alla fall de ytor man går omkring på, eftersom tjära aldrig riktigt torkar.

Föreslår att du ber om att få kolla på något objekt som har målats med denna färgen, dels för att kolla om du tycker det blev snygg, dels för att kolla lukten. Jag brukar promenera förbi en byggnad som målats med tjärfärg och jag tycker nog att lukten är ganska markant, särskilt när solen ligger på. Vet ej om lukten blir svagare med tiden, men det kanske inte är något man vill ha just på sin uteplats.?

Den luktar inget efter att den torkat

Men tjära torkar ju typ aldrig?

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Verandan målades i somras med Tjäralin-färg, engelskt röd och gröna fönster. Resultatet jättebra och tjärdoften satt bara några dagar. Blank finish, ter sig som en linoljefärg ungefär. Långtidsresultatet får framtiden utvisa.

Hej!
Ngn som har något att dela med sig om detta nu när det gått en tid?

Hej!

Två år har nu gått sedan vi målade om verandan med Tjaeralin Dekkende. Den initialt blanka ytan har mattats ned en aning, och möjligen har kulören ljusnat en smula. Ingen som helst tjärdoft annat än några dagar efter målningen.

Jag har tidigare målat med linoljefärg, och jag tycker att den beter sig på ungefär samma sätt. Skulle tro att man kan stryka på ett lager kokt linolja om några år för att få upp lystern om det skulle behövas då.

Inga tecken till påväxt förekommer, men å andra sidan är verandan målad i lite mörkare kulörer och är dessutom solutsatt vilket gör att ytan blir ordentligt varm på somrarna och därför kanske alger inte trivs.

Hittills upplever jag det som en bra färg, men två år är ju lite tidigt för slututvärdering.

• Gilla
ehe17
  • Laddar…
Tydlig mattning av färgen har tillkommit på horisontella ytor (balkongräcke). Viss sprickbildning där underliggande färgskikt ej skrapats bort. Första problemet åtgärdades med att jag strök Cuprinol-olja på ytorna samtidigt som jag behandlade trallen på balkongolvet. Blev jättebra, nästan som nymålat. Sprickbildningen är väl ett lite klurigare problem, men som jag ser det förmodligen snarare ett tecken på att underarbetet inte var fulländat än att det skulle vara ngt problem med färgen.

Grannen målade om sitt hus med Ottossons linoljefärg ungefär samtidigt, och det har blivit rejält flammigt och kritar betydligt mer än vad mitt gör. Även det skulle få en bättre finish med en extra omjestrykning. Man kan väl säga att färgen gör sitt jobb som slitskikt!

Nu har det gått fem år och vi har precis oljat in den kritande färgen på verandan med Herdins Kinaolja (som jag hade hemma. Ren linolja är säkert precis lika bra.)
Resultatet ser närmast nymålat ut. På alla vertikala ytor sitter färgen bra, inga sprickbildningar eller flagningar att tala om. Jag tycker att färgen presterar bra givet förutsättningarna nära havet med fukt, salt och blåst.

• Gilla
ehe17 och 3 till
  • Laddar…
Tack för att du uppdaterar!
Själv målade jag för två år sedan pergolavirke med tjärfärgen Tjärlek från Auro. Blev mycket nöjd med utseendet som liknar Falu rödfärg slamfärg men med mer lyster. Lukten försvann snabbt. Färgen strykes flödigt, vilket betydde att där den inte sögs in var den fortfarande kladdig året efter, till stort förtret för den som skulle bygga pergolan! Kladdigheten är den största nackdelen samt den starka lukten medan man målar.

Blir nyfiken på Tjäralin, om den som du skriver beter sig som linoljefärg, så verkat den vara som en annan slags produkt trots att den består av samma slags komponenter. Blir resultatet som täckmålad linoljefärg? Eller mer som en lasyr? Hur är det med kladdigheten?

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.