Byggahus.se

Tjära + papper under plastmatta

1. M
    Medlem · 239 inlägg

miis

Medlem
    Hej,

Rev bort plastmatta i hallen och det var tjära och papp under. Ska lägga klinker där och undrar om man behöver ta bort den? Jag kan skrapa av allt löst papp men att ta bort tjäran är........pust......så jobbig att jag slog på datorn o skrev denna fråga i stället....

Tack!

2. J
    Medlem · Uppsala · 7 852 inlägg

jon_h

Medlem

Re: Tjära + papper under plastmatta

Det måste du utan tvekan ta bort om det är tjära. Men är du säker på det, det låter väldigt konstigt. Luktar det tjära? Det brukar ju annars vara någon form av asfalt som ligger där. Det kan gå att lägga plattor på asfalt beroende på hur det ser ut och hur hårt det är. Men jag rekommenderar nog ändå att du tar bort det.

3. M
    Medlem · 239 inlägg

miis

Medlem

Helt rätt, jag menar asfalt!!!!!!!
    Vi har skarapat så gått det går nu så inget "löst" mjukas upp om man stänker lite vatten på det. Kan det räcka tro....?

4. J
    Medlem · Uppsala · 7 852 inlägg

jon_h

Medlem

Vatten? Asfalt brukar inte påverkas av vatten, gjorde den det förut?

Hur är det i konsistensen, är det mjukt eller åt det hårdare hållet? Jag skulle bara lägga på det om det var så hårt att det pulveriseras när man skrapar på det, jag skulle inte vilja att det var segt.

5. M
    Medlem · 239 inlägg

miis

Medlem

Oh, jag var lite otydlig. Det som mjukades upp var pappret som hade limmats fast med asfalten. Den är så gott som bortskrapad och nu är det bara hård asfalt kvar.

Som du skrivet är blir det vara pulver om man "hackar" oss det svarta. Det sitter hårt så det måste nog slipas ner om det behöver bort. Så med ditt inlägg så kan jag kan nog anse mig vara klar med förarbetet....... (och lägga på primer)
    Tack!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.