Byggahus.se

Tjära golvbjälkar husgrund

1. RoyMunson
    Medlem Nivå 5
    En fundering. Om man tjärar golvbjälkarna för att skydda dem mot regn när man bygger hus.. kommer det skapa problem i framtiden? jag tänker på risk med att stänga in eventuell fukt.

• Laddar…
  2. Oldboy
    Medlem · Nivå 14
    Trätjära är ju ett lysande gammalt klassiskt trick att få trä mer fukttåligt! (y)

Problemet är att det luktar. Utomhus gör det inget, men inomhus är det kanske inte så kul... Hur lång tid det tar för tjäran att lukta av sig vet jag inte, men jag misstänker att det nog är fråga om flera år.

Eftersom tjäran inte förhindrar träet från att bli fuktigt, utan precis som impregnering minskar risken för att det börjar ruttna, så bör även tjärat trä skyddas, om det ska byggas in så att fukten inte kan avdunsta någorlunda fritt och snabbt.

3. RoyMunson
    Medlem Nivå 5
    Det jag mest tänker på är att brädor aldrig kan vara 100% torra och om man tjärar dom.. riskerar man inte att stänga in fukt då tjäran hindrar träet från att andas?

4. Oldboy
    Medlem · Nivå 14
    Nej, det är det som är det fina med trätjära, den hindrar inte träet från att andas.

Edit:
    Dock är det förmodligen en fördel att applicera tjäran på någorlunda torrt virke (typ målartorrt). Annars kanske den inte fastnar/suger in om träet redan är relativt mättat av vatten.

Redigerat 12 feb 2015 18:24
  5. RoyMunson
    Medlem Nivå 5
    intressant. Tack för dina svar

6. S
    Anonym
    det du kan få är ju eventuell lukt. ,men tjära luktar ju gött

7. T
    Medlem · Nivå 16
    Du blir nog aldrig av med lukten. Sålänge det finns verksamma ämnen kvar (och det är det du vill) så luktar det och det är inga trvliga ämnena. Aromatiska kolväten är kända för cancerfrämjande verkan. Visst luktar det gott om man kommer in i ett gammal träbåtsvarv - för stunden.
    Jag förstår inte världen. Några funderar på kemiska ämnen i köksgolv som kanske ger cancer utan att någon har tänkt på det innan, andra funderar på att använda gamla motoder som är känt hälsovådliga. En metod är inte bättre för att den är gammal.

• Laddar…
  8. Oldboy
    Medlem · Nivå 14
    "En metod är inte bättre för att den är gammal."

Nej, det behöver den inte vara, men dess funktion över tid är väl känd - starka och svaga sidor. Den är alltså förutsägbar, och det går att anpassa utförande & konstruktion efter det.

Alla nya metoder och ämnen vet vi i princip inget om, vare sig på kort el lång sikt, el ev svagheter resp styrkor. Det är alltså trial and terror som gäller som utforskningsmetod, och det är husägarna som sitter med Svarte Petter.

Se bara på 60- & 70-talens Cuprinolade och/el tryckimpregnerade syllar.
    El de enstegstätade fasaderna.

Tjära luktar gott, liksom oftast aromatiska kolväten gör. Dock, som jag tidigare nämnde, 24 timmar om dygnet under förmodligen mååånga år, extra koncentrerat som det blir inomhus, då är det en annan femma.
    Skillnaden är precis som mellan hobbymålare och yrkesmålare, el feströkare och riktiga rökare. Det är tiden (och koncentrationen) som avgör hur farligt det är.

9. erikssonandreas
    Medlem Nivå 6
    Det verkar också vara skillnad på trätjära och petroleumbaserad tjära?

trätjäran som görs på furu innehåller inga hälsovådliga kolväten?

10. Oldboy
    Medlem · Nivå 14
    Ja, det är skillnad som natt och dag. För att skydda trävirke är det endast äkta trätjära som gäller.
    Petroleumbaserad tjära är något helt annat. Asfalt?
    Vad gäller skillnad i giftighet så vet jag inte, men båda är förmodligen inte helt hälsosamma.
    Ska nog inte användas inomhus.
    Effekterna avtar med tiden.

Leta reda på produkterna som ngn säljer. Då ska det finnas tillhörande säkerhetsdatablad. Däri framgår det vad de innehåller och ev hälsoeffekter.

• Laddar…