Hej,
Då man är ny på detta med egen brunn tänkte jag ställa frågan här i forumet. Hoppas någon vänlig själv har tips/råd.
Köpt ett hus på landet med grävd brunn. Brunnen är ca 7 meter djup, varav 3-4 meter är vattenfyllda. Resultatet från en kemisk/mikrobiologisk analys påvisar att vattnet är tjänligt men med anmärkning för odlingsbara mikroorganismer.
Brunnen delas mellan två hushåll. Totalt 3 vuxna och ett barn.
I samband med större regnmängder eller att kärlen släpper så upplever vi att vattnet får en gulaktig färg vilket vi tror tyder på humus. Brunnen befinner sig i ett område där kossor strövar fritt. Därmed är också området runt brunnen nergånget av klövar och vid regn geggigt. I vanliga fall ska avrinningen ske bort från brunnen, vilket det inte gör här. Har även sett att kossorna stryker sig mot brunnen. Vid byte av pump upplevde vi även att en större mängd sand följde med in till huset. Dock så lugnade det ner sig efter ca 3 veckor.
Tänker mig två anledningar till avvikelsen. 1: dåligt omsättning på vattnet. 2: ytvatten rinner ner i brunnen
Rent spontant kan jag tycka alternativ 1 är osannolikt då brunnen används flitigt av två familjer.
Alternativ 2 borde vara rimligare då området runt brunnen är påverkat.
Ni som är experter, hur tyder ni vattenprovet och vad tror ni är anledningen? En lösning vore också välkommen
Då man är ny på detta med egen brunn tänkte jag ställa frågan här i forumet. Hoppas någon vänlig själv har tips/råd.
Köpt ett hus på landet med grävd brunn. Brunnen är ca 7 meter djup, varav 3-4 meter är vattenfyllda. Resultatet från en kemisk/mikrobiologisk analys påvisar att vattnet är tjänligt men med anmärkning för odlingsbara mikroorganismer.
Brunnen delas mellan två hushåll. Totalt 3 vuxna och ett barn.
I samband med större regnmängder eller att kärlen släpper så upplever vi att vattnet får en gulaktig färg vilket vi tror tyder på humus. Brunnen befinner sig i ett område där kossor strövar fritt. Därmed är också området runt brunnen nergånget av klövar och vid regn geggigt. I vanliga fall ska avrinningen ske bort från brunnen, vilket det inte gör här. Har även sett att kossorna stryker sig mot brunnen. Vid byte av pump upplevde vi även att en större mängd sand följde med in till huset. Dock så lugnade det ner sig efter ca 3 veckor.
Tänker mig två anledningar till avvikelsen. 1: dåligt omsättning på vattnet. 2: ytvatten rinner ner i brunnen
Rent spontant kan jag tycka alternativ 1 är osannolikt då brunnen används flitigt av två familjer.
Alternativ 2 borde vara rimligare då området runt brunnen är påverkat.
Ni som är experter, hur tyder ni vattenprovet och vad tror ni är anledningen? En lösning vore också välkommen

Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 717 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 717 inlägg
Mikrober brukar likställas med ytvattenpåverkan.
Det bör inte gå kor ända fram mot brunnen! Att hålla dem borta med en liten hage/inhägnad på minst 5x5m är att rekommendera, med fall från brunn och ut.
Det bör inte gå kor ända fram mot brunnen! Att hålla dem borta med en liten hage/inhägnad på minst 5x5m är att rekommendera, med fall från brunn och ut.

Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 717 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 717 inlägg
Att ny pump drog med sig sand kan bero på att den hängdes närmare botten, eller att det allmänt grävdes runt i botten vid pumpbytet. Om inte problemet kvarstår är det förmodligen heller inget problem.
Karrock skrev:
Först och främst, tack för svar!Karrock skrev:
Servitut på brunnen då den befinner sig på annans mark. Vill gärna ha lite på fötterna innan man fixar med inhägnad. Har någonstans fått för mig att det är kommunen som ansvarar för att man efterföljer avstånden. Kan det stämma att kommunen ska ha koll på sånt?
Karrock skrev:
Svar:
Pumpen befinner sig inte inne i brunnen utan precis bredvid där även hydroforen står. Hade precis samma tanke som du tills dess att mannen sa att man inte ens har varit inne i själva brunnen. I samband med pumpbytet så passade vi även på att tömma hydroforen och inne i den fanns det en massa sand. Blev som en liten sandlåda av all den sand som legat på botten. Känns spontant som att sanden måste komma inifrån brunnen. Funderar på om det kan vara något som strular med bottenventilen eller att ex botten på brunnen har på något sätt höjt sig under årens gång och att bottenventilen därmed ligger för nära botten?

Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 717 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 717 inlägg
Nja, kommunens eventuella tillsynsansvar är nog inget man ska se som att de håller koll på allt åt en och löser vid problem.
Det ligger i ert intresse att höja vattenkvalitén. Första steget borde vara att prata med markägaren eller dennes arrendator och berätta om anmärknig på brunnsvattnet och att du helst vill få korna några meter bort från brunnen. Se hur de reagerar och gå vidare därifrån.
Det ligger i ert intresse att höja vattenkvalitén. Första steget borde vara att prata med markägaren eller dennes arrendator och berätta om anmärknig på brunnsvattnet och att du helst vill få korna några meter bort från brunnen. Se hur de reagerar och gå vidare därifrån.
Det är inget konstigt att en del av den sanden åkte med upp i huset när man håller på och jucklar med hydrofor och rör. Brukar spola ur systemet ordentligt vid ett tappställe utan sil (typ trädgårdskranen) varje gång man meckat med anläggningen, så att inte skiten hamnar i VVB eller blandarsilarna.Katja410 skrev:
Vår röris påpekade att hydroforen var inkopplad på ett sådant sätt att skräp ansamlas i hydroforen (den satt på ett avstick istället för i linje med vattenledningen). Dock konstaterades vid byte till hydropress att hydroforen var riktigt fräsch inuti, så jag vet inte om hur mycket sanning det ligger i det.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Otjänligt vatten i grävd brunn pga bakterier
Vatten & Avlopp -
Otjänligt vatten i borrad brunn med handpump
Vatten & Avlopp -
Dricksvatten otjänligt på grund av tydligt lukt av lösningsmedel
Vatten & Avlopp -
Åtgärda otjänligt vatten, borrad brunn
Vatten & Avlopp -
Otjänligt vatten, borrad i en grävd brunn