Byggahus.se

Tjälen flyttat plintar

1. F
    Medlem · 12 inlägg
  2. P skum
    Medlem · 10 inlägg
    Har du provat att kolla info som finns lite överallt om sättning av plint? Såsom frostfritt djup eller alternativt isolering runt plint. Plintar påverkas precis som all annan grundsättnings teknik av markens beskaffenhet. Såsom kapillärsugande material o annat elände som är blött. Gör om gör rätt, mkt enkelt

3. F
    Medlem · 12 inlägg
    Fast nu var jag intresserad av tips hur jag löser det uppkomna problemet, inte förminskande generella kommenterar om hur man sätter plint i allmänhet.

4. MultiMan
    Realist · 2 466 inlägg
    Enda som löser problemet är att höja upp kanten med domkraft, gräva eller borra tillräckligt djupt (avgörs av marktyp och var du bor, frostfritt för mig är 1,9m), och sätta en ny plint. Marktypen påverkar detta och kan minska behovet att gräva så djupt. Det går ju att minska problemet på olika sätt även med mindre djup men det får andra beskriva eftersom jag inte vet tillräckligt mycket om det.

• Laddar…
  5. P skum
    Medlem · 10 inlägg
    Ja det blir säkert bra :cool:

6. H
    Medlem · 1 735 inlägg
    Jag har samma problem med mitt båthus i norrland.

Så här gjorde jag med min plint som var för hög. lyfte båthuset med domkraft pallade upp båthuset på båda sidor om plinten. Grävde fram plinten och grävde under den så den kom ner. Lodade in plint återfyllde sänkte ner båthuset.

Jag kan inte få ner mina plintar till frostfritt djup. Då grundvattennivån är väldigt nära marknivån plus att det bara är lera. Båthuset är byggt - 74 och får justeras ca var tionde till femtonde år.
    Jag gjorde senaste justeringen 2018 då drog jag även byggnaden i sidled med ett vajerspel kopplat i ett träd. Före vinchningen så grävde jag fram plintarna på den sida som de skulle åt. Drog byggnaden i sidled plintarna, följde med. Återfyllde och packade runt plintarna. Släppte vajern.

• Laddar…