Hej, har en kåk från 1910 som visat sig bestå av stående timmerplank i ytterväggar, ca 3" för att sedan genom åren fått en del organiska material på insidan som nån pappskiva och masonit.
Snart har jag planer på att tilläggsisolera väggen utvändigt och byta fasad.
Jag pratade med en isoleringsfirma i närheten, men vet inte om de förstog mitt resonemang.
De påstod att jag skulle sätta vindväv på väggen utvändigt efter att ha rivit bort ytterpanel, sedan bygga upp korslager med CC60 45x45 reglar, sedan vindväv igen utv och läkt + panel.
Jag köper detta resonemang eftersom man då får en ångbroms på var sida om isoleringen och det idag inte finns något förutom möjligen nån vindpapp i väggen (borde sitta utvändigt).
Ett tag var jag inne på att spika upp 17mm råspont på trästommen med kanske CC40 att lägga isoleringen emot, men behöver man oroa sig för fukt mot gamla trästommen mitt inne i väggen?
Tanken är ju att ev fuktbildning ska ske i isoleringen och sen vandra utåt.
Har tänkt använda cellulosaisolering iCell skivor då jag kan få tag i dessa smidigt.
Tidigare har jag använt träfiberskivor i flera nybyggnationer och då använt vindväv på bägge sidor om stommen med bra resultat.
Vad tycker Ni experter? :)

Utvändig tilläggsisolering är klart bäst när man har en timmerstomme. Främst för att man på så sätt ökar på den tidsfördröjning som alltid uppstår när man har en tung stomme. Dagens solvärme kommer in på natten och nattens kyla på dagen. Detta minskar uppvärmningsbehovet i varje fall under vissa delar av året. Sedan är det ju ett sätt att hushålla med golvytan.

Cellulosaisolering är också bra eftersom man då inte behöver bekymra sig för eventuell kondens i den nya isoleringen. Man bör inte sätta ångspärr på insidan av en plankvägg. Man kan fundera lite över tjockleken på isoleringen, men 45+45 är nog en rimlig avvägning. Det skall se vettigt ut också. Om man räknar med att 3 tums plank motsvarar 25 mm högfärdig isolering, så blir det sammanlagt 115 mm isolering. Jag tycker det verkar som om isoleringsfirman kan sitt jobb. Tänk på att fönsterkarmarna bör flyttas ut lika mycket som du tilläggsisolerar. Det är också ett bra tillfälle att se över drevningen mellan karm och vägg. Den brukar inte vara bra i hus med plankstommar.

Men man kan sätta vindväv mot plankets utsida och igen utanför isoleringen, dvs ett skikt på var sida om nya isoleringen och direkt emot gamla planket, eller är det en dum idé?
Tanken är att byta fönster och flytta ut dom i kant med panelen.
Jag vill ha 45+45 korsreglat för det blir få köldbryggor och är enkelt att bygga.
Dock räknar jag inte med att bespara in kostnaden för renovering, men tycker det behövs lite renovering efter 107 år.

Nej det är ingen dum idé att sätta vindväv på ömse sidor om isoleringen.

Ingen risk att det blir fukt mot stomplankets utsida med vindväv och isolering liggandes direkt emot tror du?

Nej. Cellulosaisoleringen är lika hygroskopisk (fuktupptagande) som plankstommen. Vindväven skall vara vindtät inte ångtät.

Borde funka bra. Tack för bollningen!

• Gilla
Mrmaxim
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.