Skulle behöva några tips och ideér vid bygge av altan som vi skall ställa ett Willab uterum på.

Där vi ska bygga altanen är det idag gräsmatta, om än torr gräsmatta=) Borde det inte räcka att lägga en markduk ovanpå gräset så bör väl gräset dö? Altanen kommer upp en halvmeter så behöver inte gräva för den sakens skull. Tips och råd ang detta?

Altanen kommer att bli 9 meter bred och 4.20 djup. Och kommer att få en bakrebärlina med infästning i huset och sedan 3st bärlinor 45x170 med 1.30 mellan varje. Och sedan och ovanpå det golvbjälklag 45x145 som ligger cc 60. Och sedan blir det trall 28.120. Min tanke är att gjuta egna plintar i 160 rör med avståndet 1.30 på djupet och cirka 1.70 på bredden. Tips och råd ang detta? Bör man gå upp på 200 rör?

När jag gjöt senast för altan på baksidan så borrade jag mig ner 1m fyllde med lite singel, packade till det, på med 160 röret, i med betongen, i med ett par armeringsjärn samt stolpsko. Kan jag köra på samma igen eller har ni några tips och idéer ang detta?

Bifogar en konstruktionsritning för altandäcket.

Vore jättetacksam för lite tips och idéer !

• Konstruktionsritning för altandäck med mått och planerad placering för uterum markerat i rött.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
1. Bort med gräset och jorden. Jord binder fukt, och det vill du inte ha under ditt uterum. I värsta fall kan det bidra till ett fuktigt klimat i ditt uterum med onödigt mycket kondens.
2. Lägg markduk
3. Fyll upp med kapilärbrytande. Ex makadam

Skall man lägga någon duk/plast ovanpå Cellplastisoleringen innan trallen?

J Janne_mstd skrev:
Skall man lägga någon duk/plast ovanpå Cellplastisoleringen innan trallen?
Det beror på om uterummet kommer vara uppvärmt alltid (vinterträdgård) då används plast. Ska det bara värmas upp då och då, så hoppa över plasten.
Lägg vindpapp ovanpå cellplasten om du ska ha trall. Då slipper du se den vita cellplasten mellan brädorna.
Tänk på att cellplasten ska ligga längst upp närmast golvet. Ska inte vara något mellanrum.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.