Byggahus.se
Min gamla fräs gick till den stora verkstaden i himlen för ett tag sedan, med dunder och brak (topplagret föll i bitar, axeln vibrerade så att kolen slets in i rotorn, det blev kortslutning och kablarna smälte...). Men, stativet var OK.

På en impuls testade jag om det var samma diameter som fästet för extra grepp på mina borrmaskiner, och det var det.

Så, jag presenterar den portabla pelarborren: https://imgur.com/Yh67PiZ

Funkar utmärkt när man verkligen måste borra ett rakt hål, eller i situationer där borren vill vandra. På bilden råkade det bli stora borrhammaren eftersom den låg inom räckhåll, men det funkar med vilken som helst av mina maskiner som har fäste för handtag.

Prydligt, eller hur?

• Gilla
Huzzbutt och 13 till
  • Laddar…
Smart grej, den där kan ju vara riktigt användbar.

• Gilla
Troberg
  • Laddar…
Bättre att lägga in bilden direkt i forumet .. :)

• Yh67PiZ.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Huzzbutt och 2 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Bättre att lägga in bilden direkt i forumet .. :)
Du förutsatte att jag inte var morgontrött och virrig. Du hade fel... :)

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Utan att direkt kunna svara på när jag skulle använda den så känner jag ändå att jag behöver en, genialt!
Nu är bara frågan hur jag skall lyckas förstöra någon av handöverfräsarna...

M marka skrev:
Utan att direkt kunna svara på när jag skulle använda den så känner jag ändå att jag behöver en, genialt!
Vill man så kan man ;)
GetPrimaryProductImage
(men det är inget jag rekommenderar)

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
M marka skrev:
Du behöver inte förstöra den, åtminstone inte den jag hade. Det är en skruv, så är den lös från stativet.

Inte mer ekonomiskt om man redan har det...

Undrar om den lösa plungebasen till min fräs passar?

Ola C Ola C skrev:
Känns mer ekonomiskt att köpa ett off the shelf borrstativ [länk]
Tyvärr finns det inget ekonomiskt med att köpa det stativet. Har ett liggande någon stans, eller om jag, taskigt nog, skänkt bort det. Hur som helst så gav det bättre precision att borra på frihand med tex spegeltricket än med stativet.

T Troberg skrev:
Inte mer ekonomiskt om man redan har det...
Ah, nu läste jag bättre:D. Såg inte ditt tips till marka om att skruva av fjädrande fräsbasen förut.

• Gilla
Troberg
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Tyvärr finns det inget ekonomiskt med att köpa det stativet. Har ett liggande någon stans, eller om jag, taskigt nog, skänkt bort det. Hur som helst så gav det bättre precision att borra på frihand med tex spegeltricket än med stativet.
Precis.... Jag har Wolfcrafts variant av samma stativ och det är en bra idé - men utförandet är dåligt med glapp i alla leder.

Träsmak Träsmak skrev:
Har aldrig förstått varför någon skulle borra med något annat än fräs
Menar du borra med frässtål eller själva fräskonstruktionen?

Kan nog räkna upp 10 anledningar varför det är fördelaktigt att borra med ett borr istället för ett frässtål men vet inte om det var det du syftade på.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.