Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Tips rörande omsättning värme/ventilationsanläggning

1. C
    Medlem · 15 inlägg

Carl.Alm

Medlem
    Hej!

Håller på att spåna på kommande projekt. Nu till våren skall vi renovera två badrum, så det har prioritet just nu, men efter det så blir det värme/ventilation/kök.
    Huset är ett 1,5 plans parhus på 121m² från SIAB byggt 1983. Värms idag av en elpanna (Nibe EVC240) och vattenradiatorer. Huset står i Karlskrona (syd-östra hörnet av landet). Pannan är dockningsbar mot värmepump men bara med vatten cirkulerade till/från utedel och endast med fast framledningstemperatur, så det går nog fetbort.
    Huset ventileras idag med en förskräcklig gammal Bacho Minimaster ("typ" FTX) i köket.

Inom mycket kort så kommer vi att installera en LLVP som en första åtgärd att energieffektivisera.
    Var först inne på en multi-split-lösning med två innedelar för att kunna köra kyla uppe på sommaren men p.g.a. låg takhöjd o.s.v. så finns ingen bra plats för innedel uppe. Så tills vidare blir det en vanlig LLVP med innedel i trappen nere.
    Det trista med Minimastern är ju att man åker på att göra en renovering av köket samtidigt som den ska bytas.

Efter lite funderande så lutar det åt:

*Värma huset med LLVP, ersätta Minimastern med ett FTX-aggregat på vinden (Östberg Heru eller motsv.?)
    En roterande värmeväxlare är ju effektivare och man slipper oljudet i köket som vi lever med idag. Tvättstuga och groventré bedömer jag vara för små för att montera aggregat där. Ny köksfläkt ansluts till existerande imkanal.
    Kvar blir då värmning av tappvarmvatten och radiatorer (med nedskruvade termostater) som värms 1:1 med el.

En FLVP hade ju tillverkat varmvatten åt både radiatorer och tappställen, men jmf. med FTX-aggregat så har det nackdelen att jag dels måste ta upp en massa hål för in-luft vid radiatorerna och dessutom så filtreras inte luften som kommer in. Ej heller är den förvärmd. Sedan har jag ju redan tilluftskanaler, vilket känns dumt att inte använda? En FLVP kan jag inte kyla huset med heller.

Borde jag fundera i andra banor? Vad har jag för alternativ för varmvatten? En värmepumpsberedare ger ju inget ut till radiatorkretsen (som är trevlig att ha som backup till LLVP) och en LVVP känns som en svårmotiverat dyr lösning.

Jag hoppas att ni har kloka tankar att dela med mig.

2. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nacka · 12 216 inlägg

Jonatan79

Hobbysnickare
    Självklart en LVVP! I längden en vinnare, har du tur kan du hitta en begagnad anläggning.

3. R
    Medlem · 376 inlägg
    Nibe F470 finns men den är inte så kraftfull med enbart kompressorn. I kombination med en LLVP skulle det fungera.
    FTX är annars underbart att ha. Vi har 155m² 1,5 plan och FTX:et förbrukar 1,75kWh per dygn nu när det är kallt och växlaren går för fullt. 16°C tilluft och det är -12°C ute. Så fort det blir plusgrader håller den 19°C på tilluften hela tiden.
    Med en luftvärmepump kan ni värma större delen av huset. Nackdelen är att det susar lite.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.