Byggahus.se

Tips & råd för köp av planhyvel

1. K
    Medlem Nivå 4
    Hej!

Är intresserad av att köpa en planhyvel, möjligen kombinerad rikt- och planhyvel, och skulle vara tacksam för lite tips och råd.

Mina tänkta tillämpningar är mest för hobbysnickeri, typ prydnadssaker, förvaringslådor med fack, svarvämnen, blockad skärbräda, m.m. Tror inte jag kommer att rikthyvla, men det kanske är fel - kanske upptäcker jag att rikthyvling är "skitbra". :) Tror inte heller att jag kommer att hyvla plankor, knappast större grejer än vad som behövs för att t.ex. göra ett bord.

Min budget är nog sådär några tusenlappar i runda slängar, och jag vill ha en maskin som inte är alltför otymplig.

Vilka märken är "bra", "hyfsade" resp. "skit"? Vilka grejer är viktiga att tänka på när man köper nytt resp. begagnat? Något annat jag behöver veta? (Eller som ni behöver veta av mig för att ge mig bra råd?)

• Laddar…
  2. H
    Medlem · Nivå 17
    Om du inte tänker rikthyvla på maskin så blir du tvungen att rikthyvla för hand. Med skrubbhyvel och långhyvel. Ett ganska tidsdrygt arbete som tar litet tid att lära sig.
    Det mesta du har räknat upp kräver både planhyvling och rikthyvling.

Min uppfattning är att en hyvelmaskin skall ha gjutjärnsbord om den skall duga till någonting. Det går ganska snabbt att nöta en ränna i ett aluminiumbord i synnerhet när man hyvlar gran. Förresten kan man nöta en ränna i gjutjärn också men då talar vi om 40-50 års yrkesbruk. Dessutom glider trävirket lättare på gjutjärn än på aluminium.

Min uppfattning är att de flesta hyvelmaskiner som skall stå på ett bord är överprissatta leksaker. För samma pengar får du en bra begagnad rikt-planhyvel som står på golvet. Om du vill kan du bygga ett underrede med hjul så den går att flytta.
    Mortens och Ejca är populära märken på begagnatmarknaden när vi talar mindre maskiner. En 300mm Stenberg är också ett bra alternativ...... ja det finns egentligen hur många märken som helst.

3. leby
    Medlem · Nivå 19
    utanför den kostnadsram du gav men jag skulle inte köpa nått med plåtbord, denna kanske?

Har själv en Moretens 410 sen 15 år kanon maskin för pengarna..

4. K
    Medlem Nivå 4
    Hm. Jag tänkte mig att jag utgår ifrån bitar som är rätt så vinkelräta redan. Räcker det inte med planhyvling då? Upplys mig gärna om hur man jobbar, jag kan säkert ha fått något om bakfoten...

5. K
    Medlem Nivå 4
    Ja, den är utanför budget, och inte lite heller. :) Uppemot 5-6000 känns som smärtgräns just nu.

6. leby
    Medlem · Nivå 19
    Man riktar nästan alltid virket, planhyvel ger bara ett jämntjockt ämne som kan vara hur skruvat som helst. Du kommer behöva en rikt om du skall snickra lite. Det kan nog gå att hitta en maskin för runt 8-10 om du letar på blocket ett tag. ingen just nu men ibland dyker dom upp.

7. P
    Husägare · Nivå 9
    För oss som inte har plats för jättestora gjutjärnsmonster så finns det en del att välja på och det finns en hel del tipstrådar här på forat.

Jag själv köpte en Scheppach HM2 plan och rikthyvel* som funkar ok om man inser att den har sina begränsningar. Men den och liknande maskiner bör fungera fint för det du vill använda den till.

Jag trodde också att jag bara skulle använda den för att planhyvla alt dimensionera virke, men jag har insett att jag alltid börjar med att rikta virket först för att sedan planhyvla det. Jag har sedan köpt en planhyvel för att inte behöva ställa om mellan rikt och planmomenten, men det är lite överkurs.

Något som jag tycker är viktigt vad du än väljer är att det ska vara lätt att ställa in hyveln, det finns bra klipp på youtube om hur man gör så kolla runt lite på tuben innan du bestämmer dig.

* Är egentligen en kombimaskin om jag förstår rätt, men jag har bara hyveldelen av den

8. Microkatten
    Medlem · Nivå 14
    Själv köpte jag nyligen en Makita 2012 planhyvel för ca 5800kr inkl frakt. Riktning gör jag med fräs och såg, och den långa vägen fram till detta beslut kan du läsa om här på forumet fönstersnickeritråden

9. H
    Medlem · Nivå 17
    Det går att rikta med såg och fräs och olika slädar i planhyveln men min uppfattning är i alla fall att det går betydligt snabbare att rikta med handhyvlar än med såna där metoder....och ännu mycket snabbare med rikthyvel.

Egentligen är det ganska få träbitar som är så raka och vinkelräta att de klarar sig utan rikthyvling. Normalt rikthyvlar man alltid två sidor plana och sinsemellan vinkelräta varefter man planhyvlar de två motstående sidorna parallella med de riktade sidorna.

Själv handhyvlade jag allt jag behövde tills jag hade råd att köpa en skrotfärdig 250mm Ejca rikt/planhyvel som jag renoverade. Tyckte det var onödigt att kasta bort pengar på en massa mellansteg.
    Då snickerihobbyn blev en bisyssla blev Ejcan för liten så jag bytte upp mig till en Stenberg KEV 600.

10. K
    Medlem Nivå 4
    Här är en som ligger ute:
    http://www.blocket.se/vi/68155819.htm
    Vad kan ni säga om den?

Jag tycker den ser rejäl ut. Lite väl stor för mig tror jag. Gissar på gjutjärnsbord. Vad borde man fråga om och vad skulle kunna vara ett rimligt pris?

11. D
    Medlem Nivå 6
    Tänkte rekommendera Moretens/Logosol H410, vilket jag själv köpte för 2500kr, men insåg att de var nog ett kap, ligger oftast högre än så begagnad. Dock en redigt bra maskin som är "lagom" stor med tanke på dess kapacitet.

Men hittar du den inom din budget - köp, du kan säkert kränga den högre om den känns för stor/liten.

• Laddar…
  12. K
    Medlem Nivå 4
    Robland XSDB310 Rikt & Planhyvel+Långhalsbord
    http://www.blocket.se/vi/68134578.htm
    Tycker jag ser ok ut och kanske tänkbart pris. Vad säger ni?

Vad har man "långhalsbord" till?

Redigerat 29 jul 2016 15:59
  13. K
    Medlem Nivå 4
  14. K
    Medlem Nivå 4
    Obs att jag nog är beredd att acceptera en maskin utan gjutjärnsbord.

15. H
    Medlem · Nivå 17
    Jag är illa rädd att den ligger över din budget men Stenbergs litet nyare maskiner (som den här) är förstklassiga grejor. Min KEV 600 är storebror till den där. Rikthyvel och planhyvel och justersåg och fräs allt i ett.
    Fråga om alla delar finns. Justerbordet och fräsanslaget och tappsläden brukar ha en förmåga att komma på avvägar. Har den långhålsborrmaskin på baksidan? Somliga exemplar har det.
    Som sagt så tror jag att den kostar kring 15000 men du kan ju alltid fråga.