Byggahus.se

Tips prisvärda hustillverkare m.m

1. I
    Medlem · Gävleborg · 348 inlägg

ipppe

Medlem
    Hej svejs...

Vi går i tomtköpartankar och letar samtidigt vettiga hustillverkare. Vad kan ni tipsa om som är prisvärt. Modellen vi kikat på är Briljant från Fiskarhedenvillan. Vi tänkte åtminstone utgå från den planlösningen, sen får vi se vart vi landar. Våran totalbudget ser ut att bli kring 5 mille, där tomten kommer kosta lite drygt miljonen. Vi är inte omöjliga på 1.5 eller 2 plan om det betyder en väldigt mycket mer prisvärd lösning.

Vi tänkte typ "nästan nyckelfärdigt", eller åtminstone stomrest med vissa tillval. Jag kan och vill göra mycket själv, dels för att spara pengar men även för att jag kan och har grejer till det mesta. Dessutom är jag intresserad. Men samtidigt vill jag inte vara dumsnål.

Kom gärna med almänna tips och råd.

mvh

2. S
    Medlem · 97 inlägg

Skåning82

Medlem
    Känns som en ganska hälsosam budget om tomten är hyfsat enkel. Fiskarheden är ju en materialsats och erbjuder inte totalentreprenad. Flera tillverkare, som levererar ett färdigt hus på totalentreprenad, har hus i stil med det du tittat på. Sen är det kanske inte samma planlösning. Två exempel är movehome och a-hus men det finns garanterat fler. Blir kanske inte lika flexibelt som fiskarheden men det får du kolla upp. Om det är mer prisvärt är svårt att säga, beror på vad man lägger i det begreppet. För mig var en stor del i det att slippa rodda en byggprocess och flytta in i ett färdigt hus till vettig peng. Andra är villiga att lägga massor med egen tid i alla moment och på så vis få ner prislappen. Sen har du allt där i mellan. Inget är fel. Kolla hos olika tillverkare efter samma spec på standard och eget arbete och se vilket pris du får.

• Laddar…
  3. S
    Medlem · 97 inlägg

Skåning82

Medlem
    Glömde en sak, ofta är det billigare att bygga 1.5-plans eller 2-plans jämfört med 1-plans med likvärdig boyta. Det kan vara värt att jämföra om man vill komma undan lite billigare.
    Men du har kanske redan koll på detta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.