2 374 läst · 7 svar
2k läst
7 svar
Tips på värmefläkt krypgrund
Har en sommarstuga som står på berg med murad grund. Höjden i grunden varierar mellan 30cm-120cm. Brukar stänga vattnet på vintern men nu vill jag ha det igång. Hydropress, vvb och rör går i grunden. Till brunnen har jag värmekabel.
Detta är i Stockholms skärgård, och jag gissar att grunden kommer hålla plusgrader. Men kommer en köldknäpp så tänkte jag att den värmefläkt kopplad till ett termostat vore lämpligt.
någon som har tips på vettig värmefläkt?
//Larsa
Detta är i Stockholms skärgård, och jag gissar att grunden kommer hålla plusgrader. Men kommer en köldknäpp så tänkte jag att den värmefläkt kopplad till ett termostat vore lämpligt.
//Larsa
Ett Shelly 1pm relä med tempgivare,Larsa skrev:Har en sommarstuga som står på berg med murad grund. Höjden i grunden varierar mellan 30cm-120cm. Brukar stänga vattnet på vintern men nu vill jag ha det igång. Hydropress, vvb och rör går i grunden. Till brunnen har jag värmekabel.
//Larsa
https://www.m.nu/rela-wifi/shelly-1pm-wifi-
enkanalig-fjarrstrombrytare-med-energimatning-for-inbyggnad?gclid=Cj0KCQiA88X_BRDUARIsACVMYD_kLw0CquZXguKZNWDia8mP8WqDRf919ueaLtGIIIl7g1EakEuyRO8aAtPmEALw_wcB
https://www.biltema.se/bygg/flaktar...6SE8dV2GUU152N1mJCXYb-TvIpd6TSCAaAiMWEALw_wcB
Och en billig värmefläkt duger väl gott.
Då kan du se temperatur och förbrukning direkt i mobilen.
Vi har exakt samma setup som ovan i Stockholms skärgård. Förra ägaren har satt 2st små element som står på lästa värmen precis under varmvattenberedare etc.
Närmast elementen är det ca 7grader idag och längst bort i krypgrunden är det ca 4.5.
Närmast elementen är det ca 7grader idag och längst bort i krypgrunden är det ca 4.5.
Jag hittade Mills trådlösa termostat
https://www.clasohlson.com/se/Plug-in-termostat-Mill-WiFi-socket/p/36-7782
Eftersom jag har ett gäng trådlösa Millradiatorer så blev det klockrena lösningen med en byggfläkt. Minsta temp är 5 grader, och jag kan kolla tempen under huset trådlöst (samt slå på/av beroende på väderlek)
https://www.clasohlson.com/se/Plug-in-termostat-Mill-WiFi-socket/p/36-7782
Eftersom jag har ett gäng trådlösa Millradiatorer så blev det klockrena lösningen med en byggfläkt. Minsta temp är 5 grader, och jag kan kolla tempen under huset trådlöst (samt slå på/av beroende på väderlek)
Låter bra!
Skälv har jag Aqara-sensorer som ger temp/luftfuktighet/lufttryck på lite olika ställen, kan även styra luftvärmepumpen med Aqara-hubben.
Funderar på att sätta in en frånluftsfläkt i krypgrunden då jag har något högre tryck i grunden än i huset och jag inbillar mig att det gör att luften vandrar uppåt. Är det något du tänkt på?
Skälv har jag Aqara-sensorer som ger temp/luftfuktighet/lufttryck på lite olika ställen, kan även styra luftvärmepumpen med Aqara-hubben.
Funderar på att sätta in en frånluftsfläkt i krypgrunden då jag har något högre tryck i grunden än i huset och jag inbillar mig att det gör att luften vandrar uppåt. Är det något du tänkt på?
Nej det har jag inte funderat på. Däremot står mitt hus till 75% direkt på berg. Sista 25% skapa fuktproblem så jag öppnade golvet i ett rum och grävde ur ordentligt, sen gjöt vi en kaka under.
Berget är ju däremot svalt, så på sommaren kondenserar den fuktiga luften. Skulle behöva få till ngn isolering. Leca verkar en del köra med, men mitt berg lutar så så det blir krångligt
Berget är ju däremot svalt, så på sommaren kondenserar den fuktiga luften. Skulle behöva få till ngn isolering. Leca verkar en del köra med, men mitt berg lutar så så det blir krångligt
Liknande trådar
-
Tips för hus på berg med vatten som kommer in i krypgrund
Grund & Markarbeten -
Önskar tips: Dränera med sluttande krypgrund
Fritidshus -
TIPS : Styra krypgrundsavfuktare via Homey
Villalarm & Hemautomation -
Tips för renovering av krypgrund Strängnäs
Hantverkare -
Tips pump till krypgrund vid översvämning
Vatten & Avlopp