Byggahus.se

Tips på väggfärg i vardagsrum, hall och köket?

1. A
    Medlem · 3 inlägg

akilu

Medlem
    Som rubriken visar min fråga.

Jag funderar på vilken vägg färg skulle kunna passa bra i ett vardagsrum där det kommer att finnas olika möbler från loppis och antikaffärer. Olika färger på möbler.

Skulle vita väggar vara bra i rummet?

2. MariaiÖstergötland
    Husägare · 1 195 inlägg

MariaiÖstergötland

Husägare
    Vita väggar är ju spännande...eller inte. Kanske du kan ha 3 väggar i en neutral, diskret färg typ "grågrön" och ha en fondvägg i en schysst tapet som passar loppismöblerna tidsmässigt?

3. A
    Medlem · 3 inlägg

akilu

Medlem
    Hur möblerna ser ut vet jag inte i dagläget :)..

Jag ska flytta snart och kommer att ha ärvda möbler och möbler jag hittat på loppis. Jag kommer förmodligen att måla dem i olika färger.

Därför funderar jag om det är bra med en neutral väggfärg för att undvika för mycket färg röra eller mönster kaos.

Kruxet är att det finns så mycket nyanser i vita färger att välja på...

4. B
    Medlem · Stockholms län · 17 855 inlägg

BirgitS

Medlem
    Vad är det för färg nu på väggarna?
    Kan ju vara bra att vänta med att bestämma färg tills du har flyttat in och fått dit möblerna så är det lättare att bestämma sig. Finns ju appar som kan hjälpa en se hur olika färger kan se ut när de kommer upp på väggen, har för mig att det är Nordsjö som har en sån app.

5. F
    Medlem · 190 inlägg
    Vill du få lite äldre känsla för att matcha antikviterna bör du ta en matt färg med lägre glanstal. Sen tycker jag varma kulörer harmoniserar fint till de varma träfärgerna äldre möbler oftast för med sig, men den kan också vara effektfullt att bryta av med en svalare kulör mot ädla träslag, om man vet vad man gör.

Men bo in dig om möjligt, plocka hem färgprover, använd appen/hemsidan nån tipsam om. Och om du är kinkig som vi var kan du behöva provmåla en del på väggarna för att känna in nyanser, till och med om väggen bara ska vara grå. ;)

Ska du ha nån fondtapet eller en tapet i rummet bredvid så låt den guida också.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.