Jag har en grusplan med bred infart, ca 10m. Tyvärr är det inte längre möjligt att hålla den öppen av olika anledningar så det blir till att sätta upp något hinder. Samtidigt vill jag ju ha det hyfsat smidigt för min egen del...
Googlat runt och det bästa alternativet är en 9m bom som har en stolpe i vardera sida. Det jag hänger upp mig på är dock att den där ändstolpen kommer vara ivägen förr eller senare men det är ju där man låser fast.
Lurat på att sätta en stople med hjul i ändan och skippa ändstoplpen men vill gärna ha en hyfsat proffsig lösning.
En annan variant är en bom som inte behöver ändstopp men dom är för korta. Behöver absolut inte stoppa hela öppningen men iag 6m så det blir tydligt att "är kör man inte in."
Googlat runt och det bästa alternativet är en 9m bom som har en stolpe i vardera sida. Det jag hänger upp mig på är dock att den där ändstolpen kommer vara ivägen förr eller senare men det är ju där man låser fast.
Lurat på att sätta en stople med hjul i ändan och skippa ändstoplpen men vill gärna ha en hyfsat proffsig lösning.
En annan variant är en bom som inte behöver ändstopp men dom är för korta. Behöver absolut inte stoppa hela öppningen men iag 6m så det blir tydligt att "är kör man inte in."
En 3m frihängande bom på varje sida?
Bli en kedja för lång ? Om man hänger den i lagom höga stolpar så kanske den inte släpar i marken på mitten ?A Arne999 skrev:Jag har en grusplan med bred infart, ca 10m. Tyvärr är det inte längre möjligt att hålla den öppen av olika anledningar så det blir till att sätta upp något hinder. Samtidigt vill jag ju ha det hyfsat smidigt för min egen del...
Googlat runt och det bästa alternativet är en 9m bom som har en stolpe i vardera sida. Det jag hänger upp mig på är dock att den där ändstolpen kommer vara ivägen förr eller senare men det är ju där man låser fast.
Lurat på att sätta en stople med hjul i ändan och skippa ändstoplpen men vill gärna ha en hyfsat proffsig lösning.
En annan variant är en bom som inte behöver ändstopp men dom är för korta. Behöver absolut inte stoppa hela öppningen men iag 6m så det blir tydligt att "är kör man inte in."
gött med bred infart. Vägen utanför är en smal landsväg så den breda infarten uppskattas när lastbilar kommer med grejjer.
Kätting har ja lurat på men det känns lite budget
Jag har en verksamhet på gården och grusplanen är en plats kunder kommer till
Hittade en P bom som va 3.5m för 8k en på vardera sida kanske hade varit något men det går ju på 16k...
Kätting har ja lurat på men det känns lite budget
Jag har en verksamhet på gården och grusplanen är en plats kunder kommer till
Hittade en P bom som va 3.5m för 8k en på vardera sida kanske hade varit något men det går ju på 16k...
Medlem
· Stockholm
· 4 328 inlägg
2 bommar/grindar med gångjärn i änden och mittenändarna på hjul.
Men en lastbil är då inte bredare än 2,6 meter så 3 meter är ju god marginal. Om du har verksamhet på planen så skapar du ju naturliga parkeringsplatser om du avgränsar infarten.A Arne999 skrev:gött med bred infart. Vägen utanför är en smal landsväg så den breda infarten uppskattas när lastbilar kommer med grejjer.
Kätting har ja lurat på men det känns lite budget
Jag har en verksamhet på gården och grusplanen är en plats kunder kommer till
Hittade en P bom som va 3.5m för 8k en på vardera sida kanske hade varit något men det går ju på 16k...

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 700 inlägg
Är infarten i 90 graders vinkel mot vägen behövs det betydligt mer än 2,6 m för att en lastbil ska kunna svänga in. En lastbil, för att inte tala om en med släp, skär kurvor rejält, och då krävs det utrymme.Cheesen skrev:
Man sätter ju inte bommen exakt i infarten utan en bit in. Bland annat för snöröjningen. Jag har kört lastbil i många år och det är otroligt många butiker inne i stadsmiljö med tillfarter på 3-3,5 meter då det är någon sorts standardmått på portar. En bil med släp behäver ändå vända utanför eller inuti då man behöver lite mer än 9 meter med släp för att vända.SågspånPappspikEternit skrev:
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 700 inlägg
Det borde funka!
Vägen är 90graderoch såpass smal att två bilar inte kan mötas (kanske två minis) så infarten används lite som mötesplats vilket ju är ok . men om det nu blir bomalternativet hur långt in bör den sitta? Vill ju inte ge plats för en fickparkering för det är precis vad som kommer hända om en bil får plats innanför vägbanan ....
9.5m öppningen behövs kan ja säga... då den vill ja inte krympa
9.5m öppningen behövs kan ja säga... då den vill ja inte krympa

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
hur bred blir plogkanten? det måttet plus en meter behöver du för att kunna snöröja. Men jag vill ju gärna kunna köra av vägen innan jag öppnar bommen så behöver inte bilen stå på vägen när man låser och låser upp. Det innebär ju kanske 7-8 meter från vägbananA Arne999 skrev:Vägen är 90graderoch såpass smal att två bilar inte kan mötas (kanske två minis) så infarten används lite som mötesplats vilket ju är ok . men om det nu blir bomalternativet hur långt in bör den sitta? Vill ju inte ge plats för en fickparkering för det är precis vad som kommer hända om en bil får plats innanför vägbanan ....
9.5m öppningen behövs kan ja säga... då den vill ja inte krympa
[bild]