Tips på träd o kostnader

1k läst  3 svar

1. Dracula
    Medlem Nivå 7
    Hej,
    Två flerfamiljshus 2 o 4 vån , 11m emellan. I mellan vill vi plantera träd för att skydda mot insyn, men också för att det skall se trevligare ut, samt dämpa lite resonans o vägbrus. Ju mer vintergröna dem är ju bättre, men inget krav. Rötterna för inte va för aggressiva heller. Gärna tätt lövverk för bäst insynsskydd.

Vilka träd ger mest volym och höjd för pengarna? (bra om dem redan är ca 5-6 meter vid inköp) Och vad kan sådana kosta? Jag har bara sett några taniga björkar på ca 3meter och dem var billiga, 1500kr styck vill jag minnas.

Finns regler för träd som planteras nära hus?

2. Åsa Lund
    Husägare · Nivå 10
    Undvik pil, poppel och björk som har hemska rotsystem som tar sig in i dräneringsledningar.

Föreslår pelar-träd, exempelvis pelar-ek. Träd med blad är sällan vintergröna.

3. H
    Medlem · Nivå 14
    Jag skulle gräva upp några lämpliga tallplantor i något vägdike.

4. Lärospånet
    Renoverare · Nivå 5
    Visa bild 248726 För den höjden är kanske pelarträd som Åsa Lund föreslår rätt. Dock blir ju kronorna då inte så maffiga. Klotlönn som på bilden är trevligt men då snackar vi lägre höjd. Pil blir ju väldigt fyllig - men orsakar som sagt tyvärr lätt problem med sina rötter. För vintergrönt får det ju bli barr, tex tall som heimlaga föreslår.

Redigerat

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: