1 899 läst · 5 svar
2k läst
5 svar
Tips på tillvägagångssätt innertak/mellanvägg
Medlem
· Västra götaland
· 335 inlägg
Någon som kan råda mig i mitt dilemma.
På utbygget har vi lite funderingar på framtida flyttninga av mellanväggar.
Om man ska göra om det, säg om 10 år då är man ju inte så sugen på att byta ut hela taket för att få det enhetligt.
Jag undrar om någon lagt hela taket först och sen satt mellanväggar?
Det är väl vanligt med gips men om man anv färdiga takskivor typ humonit Symfoni .
Kan man sätta hela taket först med dessa eller är det skillnad på gips som är "dött" och dessa träskivor??
JH
På utbygget har vi lite funderingar på framtida flyttninga av mellanväggar.
Om man ska göra om det, säg om 10 år då är man ju inte så sugen på att byta ut hela taket för att få det enhetligt.
Jag undrar om någon lagt hela taket först och sen satt mellanväggar?
Det är väl vanligt med gips men om man anv färdiga takskivor typ humonit Symfoni .
Kan man sätta hela taket först med dessa eller är det skillnad på gips som är "dött" och dessa träskivor??
JH
Medlem
· Västra götaland
· 335 inlägg
Ja infästningen är ju viktig. Men ingen skillnad anser du MAtti på träskivor eller gips mao?
På en bärande vägg är det kanske inte helt lyckat att ha takskivor mellan vägg och bjälklag.
Annars är det nog bara att köra på, jag ser inget problem med att ha t.ex. huntonit istället för gips mellan innerväggens hammarband och taket.
Annars är det nog bara att köra på, jag ser inget problem med att ha t.ex. huntonit istället för gips mellan innerväggens hammarband och taket.
Medlem
· Västra götaland
· 335 inlägg
Är bara icke bärande innerväggar det handlar om.
Det du kan tänka på är att med huntonit och andra takplattor får du en liten V-fas mellan skivorna som blir en liten springa mellan vägg och tak.
En springa som släpper genom ljud och ljus mellan rummen. Mer ljud än man ofta tror.
Så täta denna efter att du reglat upp väggen.
Man kan dra i lite acrylfog där, helst på bägge sidorna.
Men fogen kanske är svårt att få bort osynligt sen, så då kan du istället t.ex. rulla ihop en liten isoleringstuss ganska hårt och stoppa in där, eller en liten bit av typ liggunderlag, eller nästan vad som helst liknande.
En springa som släpper genom ljud och ljus mellan rummen. Mer ljud än man ofta tror.
Så täta denna efter att du reglat upp väggen.
Man kan dra i lite acrylfog där, helst på bägge sidorna.
Men fogen kanske är svårt att få bort osynligt sen, så då kan du istället t.ex. rulla ihop en liten isoleringstuss ganska hårt och stoppa in där, eller en liten bit av typ liggunderlag, eller nästan vad som helst liknande.
Liknande trådar
-
Byta innertak, önskar tips och råd inför bytet..
Tak & Vind -
50tals innertak med träpanel Tips
Inredning -
Sänka innertak, bästa tillvägagångssättet?
Byggmaterial & Byggteknik -
Tips på snygg lösning av komplettering av innertak över kamin?
Tak & Vind -
Tips på hur man kan laga ett hål på innertak Under nock
Byggnadsvård