Byggahus.se

Tips på täcklist/sida vid frys

1. D
    Medlem Nivå 2
    Jag har monterat ett IKEA-kök innan jul. Har dock bekymmer hur jag ska få till en täcklist/täcksida vid sidan av frysen.
    Upptill ska jag sätta reglar och gips så det inte blir en dammhylla över skåpet.
    Frysen står precis i kanten av ett ytterhörn. Det är max 1-2 cm kvar till hörnet.
    Vi vill få till ett snygg avslut så man slipper se in bakom frysen och överskåpet.
    Är det någon som har något tips?
    Jag funderade först på en hel täcksida men den kommer nog bli väldigt vinglig i framkant eftersom det inte finns något att fästa den i nedre framkanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Kristinehamn-20150106-02235.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Kristinehamn-20150106-02236.jpg

2. M
    Medlem Nivå 3
    hade kört på en hel täckskiva och satt fast den med vinkeljärn nertill

3. N
    Medlem Nivå 6
    Vi lade en regel på golvet som såg ut som sockeln på väggen bredvid. Regeln fäste vi i väggen och sen täcksidan på insidan av regeln så blev det en "vit vägg med golvsockel". Kan tyvärr inte bidra med bild för nu är det monterat ett bänkskåp kant i kant så sockeln blev onödig annat än som fästpunkt

4. A
    Medlem Nivå 1
    Glöm inte att kyl och frys behöver mer ventilation än nuvarande glipa över, minst 5 cm brukar man rekommendera. Se till att luft kan komma ut längst upp också, genom eller bakom skåpen över kyl och frys. Ifall ni monterar täcksida/takanslutning och bara behåller befintlig glipa gäller inte garantin ifall kyl eller frys går sönder, livslängden förkortas också.