3 973 läst · 12 svar
4k läst
12 svar
Tips på system? Övervaka temperatur, fuktnivå. Brandlarm och läckagelarm.
Det finns lite olika hemautomationssystem som skulle passa:
- Telldus Tellstick ZNet v2
- Animus heart
- Homey
Billigast är nog Tellstick, ca 1000 kr. Temp. och fukt mäter du med billiga sensorer. Till vattenlarm kan du använda olika Z_wave-enheter eller bygga själv med en Nexa WBT-912-sändare.
Brandlarm, här får det bli någon Z-wave-typ.
Push-medddelande till mobil, eller SMS (avgiftsbelagt) vid triggning av detektorer eller gränsvärde som passeras.
Mätvärde och diagram över fås i mobilappen.
Styrning av en rad olika typer fjärrströmbrytare om du har behov av detta.
- Telldus Tellstick ZNet v2
- Animus heart
- Homey
Billigast är nog Tellstick, ca 1000 kr. Temp. och fukt mäter du med billiga sensorer. Till vattenlarm kan du använda olika Z_wave-enheter eller bygga själv med en Nexa WBT-912-sändare.
Brandlarm, här får det bli någon Z-wave-typ.
Push-medddelande till mobil, eller SMS (avgiftsbelagt) vid triggning av detektorer eller gränsvärde som passeras.
Mätvärde och diagram över fås i mobilappen.
Styrning av en rad olika typer fjärrströmbrytare om du har behov av detta.
Allvetare
· Västra Götalands
· 848 inlägg
Kanske Shelly? Dom har fukt/temp sensor och brandlarm uppkopplade till bra priser.
Läckagelarm har dom inte än.
https://shelly.cloud/shop_shelly/
Läckagelarm har dom inte än.
https://shelly.cloud/shop_shelly/
Shelly har historik direkt i appen, är nog det system jag skulle använda.StefanEriksson skrev:
Finns enheter med energimätning också, smidigt att ha allt i samma app.
Verkar som att shelly är något som sänder till internet (cloud) ?Peter2400 skrev:
Så får man på deras hemsida titta på informationen? Via app t.ex.
Magkänslan säger att det vore bättre att ha en smart hub(server) som sparar informationen lokalt.
mvh
Varför vore det bättre att spara datan lokalt?StefanEriksson skrev:
Det känns omodernt
Jag kollar gärna historiska data, men för mig är det inte hela världen om det skulle försvinna.
Det går att tanka ner loggade värden om man vill det.
Tänker på om företaget försvinner om 2-3 år samt om internetuppkopplingen försvinner osv.Peter2400 skrev:
Är kanske bättre med cloud, måste tänka på det!
Jag funderar på om man inte ska köpa Verisure larm istället som sätter igång kameran ifall larmet går och ifall det brinner ringer brandkåren direkt (eller iallafall snabbare än mig).
Anledningen till att jag ville ha koll var just för ifall något skulle hända, som jag kan se det har verisure larm allt detta.
Tack för tips
Anledningen till att jag ville ha koll var just för ifall något skulle hända, som jag kan se det har verisure larm allt detta.
Tack för tips
Allvetare
· Västra Götalands
· 848 inlägg
Blir dyrt i längden med månadskostnadenStefanEriksson skrev:Jag funderar på om man inte ska köpa Verisure larm istället som sätter igång kameran ifall larmet går och ifall det brinner ringer brandkåren direkt (eller iallafall snabbare än mig).
Tack för tips
Tittat på Ajax? Har allt du behöver (utom möjligen fukthalt) och går koppla upp & bygga ut.
Gomorron!
Gomorron!
Liknande trådar
-
Någon som har installerat trådlösa termostater till (vattenburet )golvvärme,som har nått bra tips tillnågot system eller köpt själva ?
Säljes, Uthyres & Skänkes -
Tips på värmesystem verkstad.
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Tips på tempsensor och system för att reglera vvb
Villalarm & Hemautomation -
Tips pp hyllor/hyllsystem till garage?
Inredning -
Tips på energismart golvvärmesystem
Värme allmänt