Hej!

Vi håller på att renovera vår tvättstuga. Vi har rivit ut plastmattan, all inredning och bilat upp det gamla gjutjärnsavloppet/golvbrunnen. VVS:aren har satt in nytt avlopp och golvbrunn.

När vi rev ut den gamla plastmattan hittade vi ett tredje avlopp med en plåtlucka över. Det är tydligen en renslucka för avloppsstammen, men den har varit täckt av plastmattan sedan 2001.

VVS:aren tyckte vi skulle behålla den och försöka hitta en snygg lucka att sätta över. Jag frågade vad som är bäst, men han sa att jag skulle prata med plattsättaren. Plattsättaren tyckte i sin tur att jag skulle fråga VVS:aren…

Det viktiga är att det blir tätt så att vi inte får upp dålig lukt.
Har någon tips på vilken typ av lucka man ska använda här, både praktisk och estetisk? Gärna något som smälter in i klinkergolvet.

Bifogar bilder, inklusive en sista bild på en lösning jag såg på ett köpcentrum som kanske kan funka.

Tacksam för råd!

• Renoverad tvättstuga med nytt avlopp och golvbrunn, omgivande mark och ett verktyg synligt på betonggolvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverad tvättstuga med nytt avloppsrör och golvbrunn, omgiven av uppbruten betong, med en renslucka synlig i golvet.
    Skapa konto
  • Gammal plåtlucka upplyft, exponerar ett runt renshål i golvet; kvast och verktyg syns på betonggolvet, nakna fötter nedtill.
    Skapa konto
  • Klinkergolv med inbyggd metallucka och en fot i sneakers syns i bilden.
    Skapa konto
G
Ändpropp av rätt storlek?

G Greger_08 skrev:
Ändpropp av rätt storlek?
Ta för givet att det är rätt då VVSaren har gjort det.

Purre Purre skrev:
Snygg nja men fungerar.
[länk]
Finns det någon klinkerplatta-lucka som är tät, liknande den på bilden jag laddat upp?

Ni som är VVSare. Hur hade ni löst detta på snyggaste o bästa sätt. Vill inte att hela tvättstugan luktar röv ;) när den är nyrenoverade med kakel o klinkers.

Krilleman
Csm84 Csm84 skrev:
Ni som är VVSare. Hur hade ni löst detta på snyggaste o bästa sätt. Vill inte att hela tvättstugan luktar röv ;) när den är nyrenoverade med kakel o klinkers.
Hur ser det ut under luckan idag?

Är det samma avloppsanslutning som sticker upp ur golvet?

Lägg upp en till bild med luckan borttagen!

Krilleman Krilleman skrev:
Hur ser det ut under luckan idag?

Är det samma avloppsanslutning som sticker upp ur golvet?

Lägg upp en till bild med luckan borttagen!
Det gjorde jag när la ut tråden. Den tredje bild högst upp är hur det ser ut med luckan av

Krilleman
Csm84 Csm84 skrev:
Det gjorde jag när la ut tråden. Den tredje bild högst upp är hur det ser ut med luckan av
Det jag syftade på är hur det ser ut idag?!

Med denna luckan borttagen.

Hur mycket plats finns det?

Upptagen lucka på golv med kakelplattor, röd pil pekar mot rektangulärt hål.
Skapa konto

Det jag syftade på är hur det ser ut idag?!

Med denna luckan borttagen.

Hur mycket plats finns det?

[bild]
Denna såg jag på ett köpcentrum. Tyckte var en snygg lösning. Öppnade aldrig den så vet ej hur det ser ut under. Denna är däremot till för el o data uttag inte avlopp. Men kanske funkar att täcka över avlopps rören. Bara osäkert om man får upp dålig lukt då den är inte helt tät.

Krilleman
Csm84 Csm84 skrev:
Denna såg jag på ett köpcentrum. Tyckte var en snygg lösning. Öppnade aldrig den så vet ej hur det ser ut under. Denna är däremot till för el o data uttag inte avlopp. Men kanske funkar att täcka över avlopps rören. Bara osäkert om man får upp dålig lukt då den är inte helt tät.
Luckan ska aldrig vara den delen som tätar ett avloppsrör.
Är det så så är det fel.

Men då förstår jag, detta är alltså så som det ser ut idag.
Är detta mitt i ett blivande badrum/tvättstuga eller vad?
Precis där man går?
Eller lite mer dolt i sidan?
Kanske i närheten av en dusch?

Öppen golvlucka med synligt avloppsrör i ett betonggolv, omgivet av verktyg och en fot; oklart omgivande rum.
Skapa konto

Luckan ska aldrig vara den delen som tätar ett avloppsrör.
Är det så så är det fel.

Men då förstår jag, detta är alltså så som det ser ut idag.
Är detta mitt i ett blivande badrum/tvättstuga eller vad?
Precis där man går?
Eller lite mer dolt i sidan?
Kanske i närheten av en dusch?

[bild]Finns dusche i tvättstugan. Bifogat bild på nya layout. Duschen finns på samma sida som tvättmaskin o torktumlare. Tredje avlopp med plåt lucka finns på motsats (ändra)sida emellan de två skåp o bänkskiva

• Rum under renovering med utriven golv och väggar, ett fönster, dammsugare och byggverktyg. Väggarna har fläckar av rivet material.
    Skapa konto
  • 3D-ritning av en tvättstuga med rymlig arbetsbänk, tvättmaskin och skåp, på ett dokument från IKEA med text och referensnummer.
    Skapa konto
  • Ritning av köksinredning med mått, handskriven text om avlopp och skåp under bänkskivan. IKEA-katalog syns i bakgrunden.
    Skapa konto
Krilleman
Redigerat:
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
C
Men notera att du behöver bila upp den befintliga anslutningen rejält för att få till detta bra.
Och skall man ändå bila mer kan man ju fundera på om det finns någon helt annan lösning som är bättre.
Hade en likadan renslucka i källaren, men satte rens på de stående stammarna istället.

Claes Sörmland
Och en renslucka utanför fasaden i trädgården verkar ju vara det modernare alternativet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.