1 331 läst ·
33 svar
1k läst
33 svar
Tips på snygg och tät lucka för gammalt avloppsrör i tvättstugan
Hej!
Vi håller på att renovera vår tvättstuga. Vi har rivit ut plastmattan, all inredning och bilat upp det gamla gjutjärnsavloppet/golvbrunnen. VVS:aren har satt in nytt avlopp och golvbrunn.
När vi rev ut den gamla plastmattan hittade vi ett tredje avlopp med en plåtlucka över. Det är tydligen en renslucka för avloppsstammen, men den har varit täckt av plastmattan sedan 2001.
VVS:aren tyckte vi skulle behålla den och försöka hitta en snygg lucka att sätta över. Jag frågade vad som är bäst, men han sa att jag skulle prata med plattsättaren. Plattsättaren tyckte i sin tur att jag skulle fråga VVS:aren…
Det viktiga är att det blir tätt så att vi inte får upp dålig lukt.
Har någon tips på vilken typ av lucka man ska använda här, både praktisk och estetisk? Gärna något som smälter in i klinkergolvet.
Bifogar bilder, inklusive en sista bild på en lösning jag såg på ett köpcentrum som kanske kan funka.
Tacksam för råd!
Vi håller på att renovera vår tvättstuga. Vi har rivit ut plastmattan, all inredning och bilat upp det gamla gjutjärnsavloppet/golvbrunnen. VVS:aren har satt in nytt avlopp och golvbrunn.
När vi rev ut den gamla plastmattan hittade vi ett tredje avlopp med en plåtlucka över. Det är tydligen en renslucka för avloppsstammen, men den har varit täckt av plastmattan sedan 2001.
VVS:aren tyckte vi skulle behålla den och försöka hitta en snygg lucka att sätta över. Jag frågade vad som är bäst, men han sa att jag skulle prata med plattsättaren. Plattsättaren tyckte i sin tur att jag skulle fråga VVS:aren…
Det viktiga är att det blir tätt så att vi inte får upp dålig lukt.
Har någon tips på vilken typ av lucka man ska använda här, både praktisk och estetisk? Gärna något som smälter in i klinkergolvet.
Bifogar bilder, inklusive en sista bild på en lösning jag såg på ett köpcentrum som kanske kan funka.
Tacksam för råd!
Snygg nja men fungerar.
https://www.byggahus.se/forum/threads/spol-rensbrunn-till-avlopp-inomhus.275613/#post-2464666
https://www.byggahus.se/forum/threads/spol-rensbrunn-till-avlopp-inomhus.275613/#post-2464666
Hur ser det ut under luckan idag?Csm84 skrev:
Är det samma avloppsanslutning som sticker upp ur golvet?
Lägg upp en till bild med luckan borttagen!
Denna såg jag på ett köpcentrum. Tyckte var en snygg lösning. Öppnade aldrig den så vet ej hur det ser ut under. Denna är däremot till för el o data uttag inte avlopp. Men kanske funkar att täcka över avlopps rören. Bara osäkert om man får upp dålig lukt då den är inte helt tät.Krilleman skrev:
Luckan ska aldrig vara den delen som tätar ett avloppsrör.Csm84 skrev:
Är det så så är det fel.
Men då förstår jag, detta är alltså så som det ser ut idag.
Är detta mitt i ett blivande badrum/tvättstuga eller vad?
Precis där man går?
Eller lite mer dolt i sidan?
Kanske i närheten av en dusch?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman skrev:
Luckan ska aldrig vara den delen som tätar ett avloppsrör.
Är det så så är det fel.
Men då förstår jag, detta är alltså så som det ser ut idag.
Är detta mitt i ett blivande badrum/tvättstuga eller vad?
Precis där man går?
Eller lite mer dolt i sidan?
Kanske i närheten av en dusch?
[bild]Finns dusche i tvättstugan. Bifogat bild på nya layout. Duschen finns på samma sida som tvättmaskin o torktumlare. Tredje avlopp med plåt lucka finns på motsats (ändra)sida emellan de två skåp o bänkskiva
Då är denna produkten kalasbra för dig, med valet beroende på golvbeläggningen.
Men notera att du behöver bila upp den befintliga anslutningen rejält för att få till detta bra.
https://www.aco-nordic.no/artikkeld...sbrunn/aco-jack-in-finor-rostfritt/ett-stycke
Men notera att du behöver bila upp den befintliga anslutningen rejält för att få till detta bra.
https://www.aco-nordic.no/artikkeld...sbrunn/aco-jack-in-finor-rostfritt/ett-stycke
Redigerat:
Och skall man ändå bila mer kan man ju fundera på om det finns någon helt annan lösning som är bättre.Krilleman skrev:
Hade en likadan renslucka i källaren, men satte rens på de stående stammarna istället.