Byggahus.se
Jag är lite retro och vill sätta spisen snedställd. Jag är beredd på att jag kommer förlora viktig förvaringsyta men har aldrig gillar hörnskåp ändå och närt en barndomsdröm om en hörnspis. Jag tänkte därför kolla om det är ngn som sett eller gjort ngn smart lösning kring de tomytor bakom eller på sidorna av spisen, eller för övrigt någon smart kanske nedsänkt förvaring i köksskåpen. Vi bygger köket själva/med snickare så möjligheter att anpassa finns.

Ha en härlig söndag!

En kompis förvarar hushållsassistenten i hörnet bakom spisen bakom en lucka.

Protte

prototypen prototypen skrev:
En kompis förvarar hushållsassistenten i hörnet bakom spisen bakom en lucka.

Protte
Hmm, är det öppet runt om då eller hur får de fram den?

Öppnar en lucka som är jäms med bakkanten på spisen

• Gilla
MmeMim
  • Laddar…
Om ni skall köra med enbart häll i hörnet skulle ni kunna fixa en djupare lådmodul. De kastruller och stekpannor vi använder oftast förvaras i lådor under hällen. Om lådorna vore lite djupare skulle jag inte klaga, men det gäller att glidskenor och annat håller för den extra hävarmen.
Med en snedställd 60-modul förlorar ni ca 80 cm bänk.

En snedställd lösvägg ger en grundare nisch bakom hällen.

BirgitS
MmeMim MmeMim skrev:
Jag är lite retro och vill sätta spisen snedställd.
Ursäkta men jag bara undrar vad du menar med retro eftersom det knappast var något normalt att ha snedställda spisar på 50-talet utan det var väl något som kom detta millennium.

MmeMim MmeMim skrev:
Jag är lite retro och vill sätta spisen snedställd.
Undrar också. Har väl inte funnits snedställda spisar alls förrän det blev ett nyuppfunnet mode i ganska sen tid?

BirgitS BirgitS skrev:
Ursäkta men jag bara undrar vad du menar med retro eftersom det knappast var något normalt att ha snedställda spisar på 50-talet utan det var väl något som kom detta millennium.
@BirgitS @Räknenisse
Lite retro som i eftersläntrare till nittiotalets vurm för snedställd spis. Brukade smyga förbi ett bygge på väg hem från skolan å glutta i fönstret och de hade en snedställd spis. Så
vackert tyckte mitt unga jag och har närt drömmen sen dess men nu känns det helt ute men det blir nog det modernaste inslaget i köket ;) Resten blir platsbyggt, massivt och ”diskret”.

Snyggt ja. Men det går inte att vara flera personer vid spisen, finns inget armbågsutrymme.

• Gilla
MmeMim och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Du får gärna välja snedställd spis för mig trots dess nackdelar när det gäller förlorad förvaring och sämre tillgänglighet, utan det jag hade invändning emot var att du kallade det retro eftersom det är en term som används för en stil som är influerad av perioden kring 50-talet. Det har förekommit andra trådar under de senaste åren med folk som väljer snedställda spisar till sina nya kök.

• Gilla
MmeMim
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Snyggt ja. Men det går inte att vara flera personer vid spisen, finns inget armbågsutrymme.
Hur många skall stå vid spisen? Vi har en liten 60 häll, men har inga problem att stå 2 framför den. Vi är dock inte jätterunda.

arneri68 arneri68 skrev:
Hur många skall stå vid spisen? Vi har en liten 60 häll, men har inga problem att stå 2 framför den. Vi är dock inte jätterunda.
Har man hörnspis får man inte plats att arbeta två vid den.

Anna_H Anna_H skrev:
Har man hörnspis får man inte plats att arbeta två vid den.
Jodå, 2 normalstora personer får plats framför en "hörnhäll". Vi har den lösningen. Det är snarare storleken på hällen som begränsar svängutrymmet.

• Gilla
MmeMim
  • Laddar…
Jag har provat och för mig och min man funkar det inte. Vi är också normalbyggda.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Anna_H Anna_H skrev:
Jag har provat och för mig och min man funkar det inte. Vi är också normalbyggda.
Håller med, en kropp är väl ung. 50 cm bred och det betyder att två personer tar upp 100 cm och man måste väl stå rätt långt från en 60 cm bred häll/hörn för att det ska bli 100 cm tvärsöver (parallellt med hällen).

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.