Byggahus.se

Tips på smalt skåp/skänk för mikrougn och ministereo?

1. J
    Medlem Nivå 7
    Hej,

Nu har vi haft vår mikrovågsugn på golvet allt för lång tid, och jag har börjat leta runt efter ett bra skåp eller liknande att ha den i/på. Samtidigt så vore det smidigt om vi även fick plats med vår ministereoanläggning.

Min tanke är att detta skåp skulle ha ett hyllplan överst där mikron kan stå, och sen kan ministereon stå ovanpå skåpet. Under mikron spelar det inte så stor roll om det är fler hyllplan, skåpluckor eller lådor. Det viktiga är att mikron och stereon får plats, och att skåpet inte är för stort. Dvs helst precis lagom djup och bredd för att mikron ska få plats (inkl lite luftutrymme runtom den såklart). Mikron vill vi gärna ha i normal arbetshöjd, dvs runt 90 cm upp. Och totalhöjd på skåpet bör då vara runt ca 130-160 cm.

Mikron är väl i en typisk standardstorlek för mikrovågsugnar, och ministereon lika så (ungefär som denna http://www.cyberphoto.se/?info.php?article=CMTCPZ2). Har dessvärre inga exakta mått då jag inte befinner mig hemma i detta nu.

Så, har någon några tips på var man kan hitta en liknande bänk utan att den kostar skjortan? Har dessvärre tummen mitt i handen, så något egensnickrat är uteslutet. Jag har kollat runt på ikea.se, mio.se och några till siter utan att ha hittat något liknande detta.

Hälsningar
    /Jimi

2. M
    Medlem Nivå 7
    http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60102133

Utan att ha kontrollmätt så tycker jag att denna hylla från Ikea borde passa, sitter precis bredvid en nu och jag skulle utan tvekan få in min micro bra i den. Den är visserligen bara 128 cm hög, så det blir väl inte riktigt perfekt arbetshöjd, men djupet på 40 cm är väl rätt lagom. Finns också i 192 cm, men det kanske är för högt...
    Dessutom är det lätt att anpassa hyllan till ens behov, finns massor av tillbehör.
    Och just nu är det 20 % rabatt på bestå-serien...

3. J
    Medlem Nivå 7
    Tack för tipset. Det ser ut att passa bra ut till detta. Och med ben så blir nog höjden lagom. Vi tar nog en tur förbi IKEA nästa vecka. :D

/Jimi