Byggahus.se

Tips på robust och prisvärd kabelkanal?

1. A
    Medlem · Halland · 905 inlägg

alfista

Medlem
    Jag skall fixa upp en kabelkanal och önskar få tips på lämplig typ och gärna inköpsställe.
    Den skall monteras vertikalt från en bänkskiva upp till pendlat innertak, kommer att innehålla ett batteri brytare av olika typer samt något uttag. Planen är att även dra lite datakabel av olika slag i samma kanal.
    Tänkte mig en modell som skruvas dikt an mot väggen bakom och inte kräver några specialvarianter av brytare eller uttag. Sitter ju kilometervis av olika typer längs väggarna i kontorsmiljö, och det är något sånt jag letar efter men har liksom noll koll på vilka som kan vara lämpliga i mitt fall eller hur de ligger i pris.

• Laddar…
  2. S
    Medlem · 3 644 inlägg

Slugge

Medlem
    Menar du någon slags fönsterbänkskanal?
    Eller bara en ränna att dra kablar i?

3. A

alfista

Medlem
    Kanske så de kallas. Jag skall som sagt montera både brytare och uttag i dosor, så en vanlig plasthistoria från Jula blir inte så bra misstänker jag.

4. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Finns några stycken typer att välja på , men dom är inte gratis per meter och tillbehör
    det finns inte tror jag på varuhusen , men el-firmorna har

5. tommib
    Bergsfogde · Stockholm · 13 920 inlägg

tommib

Bergsfogde
    Kan vara värt att skapa god kontakt med den lokala elinstallatören eller en rivningsfirma. Kontor görs om hela tiden och då slänger man av och till stora mängder bra materiel. Då kanske du kan få det billigt. Detta förutsätter dock att du kan vänta.

Om du vill ha något nu och inte vill betala dig blå så skulle jag rekommendera en annan lösning. Om du absolut vill ha en kanal, kolla upp vad den heter och leta sedan på tyska ebay eller via idealo.de efter de specifika modellnumrena. Det är betydligt billigare från tyskland (om du inte är polare med en elektriker med bra rabatter på grossen).

6. A

alfista

Medlem
    Knappt om tid och inga elinstallatörer vi kan fråga tyvärr. Det handlar om en föreningslokal som snart skall invigas. Rabatt kan ordnas på Ahlsell, men de är ju knappast kända som prisledande.
    Hittar jag inte något får vi väl snickra en låda och sätta vanliga dosor, men då blir ju ombyggnader betydligt avigare. Elen får vi nog rätt på första försöket, men allehanda signalkablar kommer vi definitivt att behöva mickla med allt eftersom.

7. tommib

tommib

Bergsfogde
    Man blir ju lite nyfiken på vad det är för verksamhet som ska bedrivas i lokalen och på bänken.....

Beroende på vad som ska dit finns det ju olika alternativ. En låda av MDF är relativt lätt att fixa. Dosor i den och en sån montageplåt för buntband (skeppslplåt??) i så kan man få fast hur många kablar som helst.

8. Polacoloco
    Husägare · Skåne · 212 inlägg

Polacoloco

Husägare
    2,5m kanal för 628kr ex moms
    3-vägsuttag 437& ex moms
    Apparatdosa enkel 122kr ex moms.

Dessa priser är dessutom med rabatter. Vet inte om jag skulle kalla dessa prisvärda. Beror kanske lite på vad man jämför med. De spar ju in en del arbete. :thinking:

9. A

alfista

Medlem
    På bänken skall det på sin höjd kokas kaffe och bres mackor, inte så spännande. Det handlar om kansli till en skytteförening med ett litet pentry.
    Det handlar om ganska typiska kontor i industrilokal med några år på nacken. Kronomkopplare intill kontorsdörrarna till uttag i taket, kvadratiska armaturer med kompaktlysrör infällda i undertak och anslutna med vanlig propp. Efter att ha rivit lite mellanväggar hänger det ett antal dosor med omkopplare från taket som nu skall samlas på en plats, tillsammans med lite annat smått och gott. Samtidigt är denna vägg den enda naturliga vägen att dra kabel för data och AV-prylar från kansliet till övriga delar av lokalen. En ordentlig kanal hade löst alla dessa problem på ett snyggt sätt som varit lätt att komplettera efter hand.

10. A

alfista

Medlem
    Och när arbetet i detta fall är gratis så blir ju kalkylen lite jobbig.

11. tommib

tommib

Bergsfogde
    Går det inte att bygga en liten fristående vägg då? Det kanske är estetiskt dåligt?

I så fall är det nog bara att bita i det sura äpplet och hosta upp för en kanal. Andreas La Motte länkade grejer som såg trevliga ut längre upp.

12. A

alfista

Medlem
    Estetiken oaktat så blir det inte så praktiskt. Det får bli en provisorisk lösning tills jag lyckas jaga fatt i något i stil med de som länkades till. Pusslar jag lite så kan jag få ihop en säker installation av de delar av elen som måste fixas akut, så får nätverk och annat hänga på trekvart tills vidare.
    Såg att Conrad sålde kanaler till vettigare pengar men är lite misstänksam till kvaliteten, håller tummarna för att jag kan snoka fram något begagnat innan allt måste vara klart.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.