Byggahus.se

Tips på reglar/distanser mot källarvägg, mindre än 45 mm?

1. V
    Medlem · Dalarna · 67 inlägg

vetgirig_

Medlem
    Jag funderar på hur jag ska konstruera en löstagbar "vägg" att ha mot den del av källarväggen, som ligger under marknivå. Kortfattat är tanken att ha metallreglar att fästa valfritt trä mot. Konstruktionen ska sedan hängas upp i ett par fästen på väggen eller något, jag har inte riktigt tänkt klart där... Vad jag funderar över nu är om det finns något att använda sig av, som bygger ut mindre från väggen än de 45 mm som är minsta storleken på metallreglar (iaf som jag hittar)? Ca 30 mm vore nog ultimat. Tips mottages tacksamt!

Och om någon undrar så är syftet följande. Väggen ovan marknivå är målad. Underdelen går dock inte att måla pga att vi skulle behöva dränera om runt kåken = väggarna blir för fuktiga. Vi kommer inte att dränera inom det närmaste halvåret, eller ens året, och fukten innebär förstås att färg lossnar och putsen smular. Detta i sin tur gör att man inte kan ha något stående mot väggen. Med en lösning i stil med den jag beskriver ovan så skulle vi kunna hänga upp en "skyddsvägg" och ställa en säng emot den för de tillfällen då våra utflugna barn kommer hem och behöver en sovplats några nätter.

2. S
    Medlem · - · 5 834 inlägg

smurfen72

Medlem
    En plåtslagare bokar till efter vilka mått du vill ha brukar inte kosta så mycket heller antar att du tänker dränera inom nått år i alla fall.

• Laddar…
  3. Mazen
    Inredare · Svärdsjö · 2 316 inlägg

Mazen

Inredare
    Använd hängsskena och bärlist tex Elfa sparringsystem.
    Bygger knappa 25mm.
    Skivan skruvar du fast i skenan genom skenan.
    Avslutar med en list för att dölja bärlisten.
    (Vill du komma ut ytterligare några mm så sätter du bara motsvarande list som distans)
    http://elfa.com/sv-se/forvaring/produkter/system/wall-hang

Redigerat 19 aug 2017 18:18
  4. S

smurfen72

Medlem
    Å andra sidan om väggen är fuktig så är det nog bra med ett rejält avstånd så det luftas.

• Laddar…
  5. V

vetgirig_

Medlem
    Jag har också tänkt på Elfaskenor, men tror att det blir ett lite för litet avstånd från väggen (det blir dessutom dyrare än vanlig metallregel). Men jag tänker att det nog går att ha en lite mindre luftspalt än för en permanent vägg, i och med att denna blir så att säga flyttbar. Den kommer troligen att hänga där som mest ett par veckor i sträck, oftast mindre än en (1) vecka. Den ska inte heller gå ända ner i golvet, dels för att golvet består av rena betongplattan (fukt igen) och dels för att få ordentlig luftgenomströmning bakom "väggen".

6. Mazen

Mazen

Inredare
    Hur stor yta talar vi om? Om tanken bara är att ha en vägg vid behov varför inte göra det enkelt och hänga skivorna i öglor från taket med skruvade distanser bakom.

7. V

vetgirig_

Medlem
    Väggen är ca 5 m, men jag vet inte om jag tänker göra längs hela. Minst 3 m iaf, för att ha som "sänghörna". Lösningen du föreslår är precis hur mina tankar går, bortsett från öglorna i taket - jag föreställer mig i stället någonting på ytterväggen att haka fast den lösa "väggen" i. Bara några enkla skruvar tex, som man sticker in i ett sådant där hål som ser ut som ett upp-och-ned-vänt nyckelhål, du vet. Eller något. Har inte tänkt klart där. Alternativt fristående på golvet, men det har jag inte heller funderat närmare på så jag har ingen klockren lösning till det heller i huvudet... Tror dock att det allra bästa är någon sorts upphängning mot ytterväggen.

8. V

vetgirig_

Medlem
    Ca 90 cm högt.

9. S

smurfen72

Medlem
    Jag tror det enklaste är att hoppa över alltihopa dölja fukt är liksom ingen ide alla vet att det finns fukt där och ska du göra en snygg lösning blir det för mycket jobb för en provisorisk lösning. Häng ett tygstycke på väggen de dagar dom är där men se till att ta bort det efter.

• Laddar…
  10. V

vetgirig_

Medlem
    Det är inte tal om att dölja något. Vi har en bäddsoffa stående där redan i dag, men det är dels inte så skoj att sova där med de väggarna och dels måste man hela tiden se till att soffan/sängen inte hamnar in mot väggen. Råkar man skjuta in den mot väggen så får man smågrus i den när man kommer åt väggen, eftersom putsen då lossnar där färgen flagnat, och möbeln blir relativt snabbt fuktig. Så en löstagbar "vägg" skulle både göra att det skulle kännas som en betydligt trevligare plats att sova på, helt enkelt mer ombonad och fint (kan också kallas synvilla ;) ) och så skulle vi kunna skjuta in soffan - som vi ska byta mot en resårmadrass på ben, men det spelar mindre roll - mot väggen. Enklare, snyggare, bättre än vad det är nu. Tyg skulle inte ha samma effekt/funktion.

11. Mazen

Mazen

Inredare
    OM du ändå ska göra om helt från grunden, sätt en snedkapad list med motsvarande i skivan.. inte helt korrekt med tanke på fukten, men borde funka tills ni gör om.....
    ( ursäkta den slarviga ritningen)
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    070d535e-7be7-40ac-b7b0-d308f4045832.png

12. G
    Medlem · Uppsala · 112 inlägg

Gukken

Medlem
    Plastdistanser typ linjaler för armeringsnät i platta kanske skulle funka? Finns i diverse storlekar. Brukar vara ca 1.2m långa.

Underkantalinjal är ett annat ord på samma produkt

13. V

vetgirig_

Medlem
    Smart! :)

14. V

vetgirig_

Medlem
    Tack för dina ord, de gav mig nya idéer och jag har nu börjat söka på plast/gummidistanser. :)

15. P
    Medlem · Dalarna · 3 303 inlägg
    • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.