7 123 läst ·
18 svar
7k läst
18 svar
Tips på övervakningskamera
Sida 1 av 2
Jag har nyligen haft inbrott och grämer mig lite över att jag inte haft någon övervakningskamera. Mest i avskräckande syfte, men också för att ha lite mer att gå efter till utredningen. Det verkar idag finnas många olika modeller i olika prisklasser och det är svårt att få en överblick över vad man behöver. Tar gärna emot tips på vad man ska kika efter samt om specifika modeller! Försökte söka men de flesta träffar här börjar bli gamla och det verkar ha hänt ganska mycket på det här området de sista åren.
Lite mer info:
Lite mer info:
- Jag behöver främst övervaka altandörr då den är mest utsatt. Även huvudingång skulle vara bra. Det går att få bra vinklar mot dessa både utifrån och inifrån. Rekommenderas inomhus eller utomhussystem?
- Trådlöst är att föredra då kabeldragning kan bli bökig. Iaf utomhus.
- Jag har inga andra system de behöver kopplas mot så är ute efter en ren kameralösning.
- Har bra uppkoppling samt molnlagring tillgängligt.
- Avisering via mail räcker (sms är overkill).
- Jag behöver ingen proffsutrustning och är ute efter något prisvärt. Dock ska det vara en fungerande produkt så lägsta budgetklassen är inte heller aktuell.
HIKVISION har många bra kameror som jag själv skulle klassa som "professionella" för både utomhus och inomhusinstallation. Vettig mjukvara och många finesser.
Jag har personlig erfarenhet av några av deras kameror i 1000:- klassen som jag varit nöjd med.
Sök efter hikvision på forumet så hittar du flera trådar med testbilder samt länkar till bra webbutiker.
Jag har personlig erfarenhet av några av deras kameror i 1000:- klassen som jag varit nöjd med.
Sök efter hikvision på forumet så hittar du flera trådar med testbilder samt länkar till bra webbutiker.
Tack för tipsen. Arlo ser bra och enkla ut men ogillar starkt att man måste använda deras egen molntjänst för molnlagring.
HIKVISION ser ut att vara väldigt omtyckta på forumet men det verkar ont om återförsäljare. Vill helst köpa från en "riktig" återförsäljare där man får garanti och support istället för Ali/Ebay.
HIKVISION ser ut att vara väldigt omtyckta på forumet men det verkar ont om återförsäljare. Vill helst köpa från en "riktig" återförsäljare där man får garanti och support istället för Ali/Ebay.
Jag kör 7st av dessa + BlueIris sedan 10månader tillbaka:
https://ipcam-shop.dk/udendoers-12/hikvision-ds-2cd2385fwd-i-28mm-8mp-4k-poe-p1475
Handlat av Switech som iallafall då var en riktig återförsäljare av Hikvision, dvs det är originalkameror för eu-marknaden ("overseas"). Oklart om dom fortfarande säljer Hikvision.
Ett annat alternativ kan ju vara den danska webshoppen ovan, men det blir ju rätt dyrt att handla dessa kameror lokalt här då det inte är några billiga leksaker.
https://ipcam-shop.dk/udendoers-12/hikvision-ds-2cd2385fwd-i-28mm-8mp-4k-poe-p1475
Handlat av Switech som iallafall då var en riktig återförsäljare av Hikvision, dvs det är originalkameror för eu-marknaden ("overseas"). Oklart om dom fortfarande säljer Hikvision.
Ett annat alternativ kan ju vara den danska webshoppen ovan, men det blir ju rätt dyrt att handla dessa kameror lokalt här då det inte är några billiga leksaker.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 397 inlägg
Axis kameror är utvecklade i Sverige och har stöd för att lagra både lokalt (sd-kort) och på server.
Tyvärr är de ganska dyra dock.
Både hikvision och axis är ju egentligen för mer professionellt bruk.
Tyvärr är de ganska dyra dock.
Både hikvision och axis är ju egentligen för mer professionellt bruk.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 397 inlägg
Jepp, så är det, ska man ha någon enstaka så kanske det kan vara värt det, jag hade nog inte själv köpt dem.
Vill minnas att axis har några med wifi nu när jag tänker på det.
Vill minnas att axis har några med wifi nu när jag tänker på det.
Elektroniktokig
· Åkersberga
· 458 inlägg
Dahua har några varianter med wifi i sin consumer serie.
Kolla tex Dahua IPC-HFW1320S-W-0280B
Lagring på sd-kort och/eller molnlagring.
Väldigt lätta att komma igång med
Kolla tex Dahua IPC-HFW1320S-W-0280B
Lagring på sd-kort och/eller molnlagring.
Väldigt lätta att komma igång med
Tänker sätta upp ett system på ca 8 kameror ute.
Trådbundet eller trådlöst, vad känner ni är bäst?
Har ni ett paket som ni kan rekommendera?
Har kikat mot Kina/Aliexpress, jag vet att det går inte att mäta mot proffskameror men ändå har jag hört positivt om dessa.
Trådbundet eller trådlöst, vad känner ni är bäst?
Har ni ett paket som ni kan rekommendera?
Har kikat mot Kina/Aliexpress, jag vet att det går inte att mäta mot proffskameror men ändå har jag hört positivt om dessa.
Lösvirkesbyggare
· Karlstad
· 287 inlägg
Du ska minst ha en upplösning på 720p så du får en klar och tydlig bild. Personligen kör jag Arlo Pro, och är extremt nöjd. Allt är trådlöst, 720p eller 1080p upplösning, allt sparas i molnet kostnadsfritt, app till mobil/surfplatta eller så kollar du direkt i webbläsaren. Sirén i basstationen, du kan få notis om någon rör sig framför kameran... Ja, de kostar en slant men så är det förbannat bra också. Enligt mig marknadens bästa system för konsumenter, de har ju vunnit bra många tester också... Är priset viktigt så finns det ett paket med basstation och fyra kameror för ca 4400:-. Inte Pro-modellen, men dock Arlo-systemet.Falo01 skrev: