Byggahus.se

tips på överhandsfräs?

1. T
    Medlem Nivå 10
    Nu måste jag fylla på i verktygs hyllan. Köper Oftast elverktyg i den
    dyrare klassen men nu när det kommer till en överhandsfräs så skulle
    jag vilja ha tips på en bra billig?!...dels så kommer den inte användas
    varje dag men samtidigt så är den bra att ha när man bygger....
    Jag har dålig/ingen erfarenhet på vad man ska kolla på när man köper
    en överhansfräs så skulle gärna ta emot tips....samt tips på fräsar
    ni är nöjd med.....
    //
    M
    :)

2. T
    Medlem Nivå 10
    såg att Jula hade en Ryobi för 499:(kostat 999:), är det något att ha??
    //
    M
    :D

3. Mr Handyman
    Medlem Nivå 11
    Utan att veta något om den gissar jag att den är prisvärd för 499kr.

Vill man köra handöverfräs i ett lite billigare prissegment än de renodlade top of the pops-modellerna (som DeWalt, Festool, blå Bosch etc.) skulle kanske en grön Bosch för 12-1500 vara ett alternativ. Som vanligt är det dock läge att kika på engelska sajter, en hobbymaskin i Sverige kan lätt blir en proffsmaskin från England.

4. T
    Medlem Nivå 10
    vad ska man titta på när man kikar på en överhandsfräs?...vad behöver dom
    ha för finesser/funktioner?
    /
    M

5. slacker
    Verktygstokig · Nivå 16
    Det där med att den inte kommer att användas kanske du kommer att få ändra dig lite om - Jag tänkte lite samma och köpte en "billig" på BauHaus vid ngn utförsäljning. Efter ett Nr1 rasat och Nr2 felat på samma sätt tröttnade jag ut och köpte en Festool 1010.
    Använder den SJUKT mycket och konstigt nog så är den rent ut sagt användbar till det mesta man skapar eller bygger.

Sitter nu och suktar efter en större (OF2200) tillsammans med ngn form av bord för att komplettera min 1010. Mest för att ta större stål och på ett vettigt sätt köra den som bordsvariant.

Det jag verkligen gillar är en vettig höjdinställning som möjliggör ett bra resultat med enkla handgrepp.

Så kortfattat - 8mm spännhylsa är ju mer eller mindre standard i Sverige. Höjdinställning är viktigt samt hyfsat bra drag i motorn.
    Nackdelen med att beställa från UK är att de flesta verkar då köra 1/4" shanks eller 1/2" shanks - Dvs, ca 6 och 12 mm axel.
    Begränsat utbud på stål i 8mm klassen från UK i mitt tycke (Axminster)

6. Mr Handyman
    Medlem Nivå 11
    Vad man ska titta efter hos en handöverfräs beror lite på vad man ska ha den till, men har man inte använt en ordentligt så kanske man inte vet vad man kan eller vill använda den till.

Handöverfräsar är väl ett av de verktyg som det finns flest tillbehör till och som man också kan tillverka flest användbara tillbehör till. Ska man bara ha en fräs och vill ha den i bord kanske man behöver gå upp mot 1400w för att kunna köra 12mm och/eller halvtum (12,7mm). Precis som slacker skriver dominerar fortfarande kvarttummen för små fräsar och det är en klar nackdel mot 8mm, medan halvtum är en fördel jämfört med 12mm.

Bra utsug är trevligt, särskilt om det inte är i vägen för mycket. DeWalt 621/622 och Festool OF1010 och OF2200 har bra utsug och säkert många andra också.

Som sagt, det finns mycket att välja på, men vill man gå en mellanväg är kanske en DeWalt 622 eller Festool OF1400 något att satsa på, eftersom de fungerar kraftmässigt i bord och ändå är lätthanterliga. Skulle jag satsa på en enda fräs till ett vettigt pris för egen del skulle det tveklöst bli en DeWalt 625. Har föregångaren Elu MOF177, och den används mycket och ofta. Sen är det ju en klar fördel att ha två fräsar om en sitter i bord.

7. M
    Medlem Nivå 11
    Det var en intressant vinkling. Inte tänkt på det på det sättet, men det är ju så jag agerar. 8 mm är mycket bättre än 1/4 tum (på grund av stabilitet). men 1/2 tum är mycket bättre än 12 mm (på grund av pris och tillgång till många alternativ).

Jag har följt liknande mönster som slacker. Började med Bauhaus alpha tools fräs. Den innehöll glapp som gjorde fräsnignen ful om man ändrade höjd, den "högg" i sänkmekanismen som gjorde fräsningen svår för hand. Den var svår att använda om man lämnade stål med lager eftersom skena och motanhåll var svåranvända och glapp fanns i sidled. Den byttes ut mot en Of 1010, som länge kördes med ett wolfcrafrt fräsbord (tror samma som prins valiant använder).

Hade jag köpt prisvärt hade jag köpt en maskin i 1500-kronors klassen. Dock, jag vet inte om jag någonsin bygger något som fräsen inte varit inblandad i. Det är i alla fall sällsynt. Sedan har jag kompletterat med en OF1400 för att komma åt halvtumsstålen (egentligen tänkte jag 12 mm i breda slängar och skaffade mig en haltumshylsa för att få tag på vissa amerikanska fräsar, men som handyman skriver, det är haltumsmarkanden som är stor och prisvärd). Och jag har bytt ut wolfcraften mot en CMS för att kunna fräsa lite lättare och tryggare.

Så fräsen kan faktiskt visa sig bli en sak du använder mer än du tror. Köper du en riktigt billig fräs, gör det i tanken att du kanske skall byta ut den om du börjar ha nytta av en fräs ofta. Fräsen ingår i kategoring "precisionsprylar" i hemmet, den har för stor påverkan på utseendet för att vara fullt användbar om den inte är repetitiv.

--- Mats ---

Redigerat 20 mar 2011 08:55
  8. mattiasp
    Moderator · Nivå 17
    Jag har ungefär samma erfarenheter som Handyman och Mats. Jag hoppade emellertid över billighetssegmentet och gick direkt på en OF1010. Jag hade insett ungefär vad jag ville ha efter att ha lånat en liten 700 W AEG ett tag. Det är mitt tips; låna en fräs av någon under några veckor och sen har du en uppfattning av vad du vill ha. Om jag hade valt idag, hade min förstafräs blivit en OF1400.

9. Mr Handyman
    Medlem Nivå 11
    Möjligen kan man säga att en fräs som t.ex. den Clas Ohlson har för 399:- visst kan vara ok att börja med och sen kan tjänstgöra som fulfräs, dvs. något man använder för att slippa använda sin finfräs.

10. skalman1
    Medlem Nivå 12
    Förra året köpte jag Makitas minsta modell, en RP0900K 8mm 900w.
    Den kostar 1649:- hos Toolab.

Jag har använt den ganska mycket och den har funkat jättebra för mig, liten och lättanvänd.

• Laddar…
  11. D
    Medlem Nivå 3
    En parentes: jag tyckte att ordet handöverfräs lät rätt bakvänt tills jag kom på att det ju faktiskt är en handhållen över-fräs... nu är det "överhandsfräs" som låter besynnerligt. Slut parentes.

12. E
    Medlem Nivå 2
    Någon som har en bra sida där man kan handla 8mm fräsar? Som har lite utbud med..

13. M
    Medlem Nivå 11
    Bas-set av usel kvalitet, men utmärkt start för att "ha och prova olika modeller": Harald Nyborg

Styckvis köp a väldigt bra stål: Cobolt, säljs av bland annat Theofils.

Förr hade jag lagt till ett par mellanstål, av riligt kvalitet, som Optimera hade. Vet dock ej var de finns nu (6-8 stål i en paket).

--- Mats ---

14. E
    Medlem Nivå 2
    Har många bas-set, men dom räcker inte riktigt till alltid. Cobolt är välkänt, så kikar på det! Tack för svar!

15. Mr Handyman
    Medlem Nivå 11
    Cobolt och CMT är väldigt trevliga, ungefär likvärdiga tycker jag. Är inte säker men troligen tar Axminster hem 8mm-fräsar från CMT om man ber om det.
    De brukar kunna få fram alla Trends produkter till vettiga priser, men man får fråga om det. Tack och lov så börjar 8mm-fräsarna göra insteg i UK.
    Här finns en lista på Trendfräsar med 1/4", 8mm och 1/2"; straight cutters. Notera också de svenska priserna och jämför med t.ex. Axminster, Miles Tools eller Lawson-His.