Byggahus.se
Mikael_L
Det är 15 år sen jag träffade min bättre hälft, jag ska naturligtvis försöka laga en lite ovanligare och lyxigare middag än vanligt.

Jag snöade in på någon fisk och att ha champagne till måltidsdryck.

Men nu inser jag att jag är ganska tom på roliga idéer till denna dryck. Så jag tänkte se om jag kan få lite tips.

Det behöver inte nödvändigtvis vara fisk, men vi båda, och särskilt damen uppskattar fisk, det blir lite för sällan. Delvis på att jag har dåligt med färdiga recept och dåligt med fantasi här.
Det blir mest några varianter på lax och panerad torsk eller rödspätta typ.

Så nu tänkte jag försöka slå på stort med något nytt, samt lyxa till det med champagne som måltidsdryck.
Och jag känner mig tom på idéer, ska det vara grillad tonfisk, svärdfisk, bläckfisk, sikrom ...?

Ärligt talat behöver det inte ens vara fisk, men väldigt gärna. Kan vara nästan vad som helst, dock inte skaldjur (räkor, hummer, kräftor, musslor typ) pga skaldjursallergi.

Både tips som passar till förrätt och huvudrätt tas tacksamt emot.

Lite googlande utav idéer har gett mig dessa tankar:
Varmrätt #1: något typ denna https://www.arvidnordquist.se/vin-och-ol/inspiration/champagne-och-mat/salmalax-av-mattias-larsson/

Varmrätt #2: Någon slags minipizza, typ http://www.vinochmatguiden.se/recept/vin-matguiden/minipizza-med-serranoskinka
Jag tror nämligen champagne funkar rätt bra till ganska salt mat, och definitivt till relativt fet mat, då den kraftiga syran i bubblet neutraliserar detta.

Såhär långt har jag alltså mest två små varmrätter isåfall, som dock är lite väl pyssliga att göra då man ska äta själv också. Men kan funka ...

Men med lite tips här så kan jag säkert kasta iväg detta till förmån mot något bättre. :)

Den absolut bästa, mest högkvalitativa, välsmakande utsökta middag jag har ätit i hela mitt liv, inklusive mat på lyxrestauranger, såg ut såhär:

Nyfångad gädda från sjön.
Nyupptagen kokt potatis från trädgården bredvid.
Nyskördade sockerärtor från samma trädgård.
Enkel vitsås tillagad av min ömma moder (ok då, där är jag partisk).

That’s it.

Samtliga ingredienser hade levt/växt fram till sådär två timmar innan de serverades, på sin höjd. Samtliga var 100% naturliga och ekologiska. Fisken dessutom vildfångad.

Lärdomar:
1. Krångla inte till det.
2. Ju bättre råvaror, desto bättre blir resultatet.
3. Ju färre - men högkvalitativa - råvaror desto bättre.
4. Låt ingrediensernas fulla smak få komma fram i all sin härlighet.
5. Laga inte till maten mer än absolut nödvändigt.

Allt detta gäller särskilt fisk.

• Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
C
Det är allmänt känt att champagne passar till allt, så du behöver iallafall inte låta drycken begränsa dig i valet av mat :)

Åt en alldeles underbar lax-sashimi härom veckan som smakade utmärkt med champagne, så det kan vara en idé om man gillar sånt. Där har du ju sältan från soja-såsen som höjer det hela.
Den var inte hemlagad, men den var lite i stil med denna:
http://www.gastronombyran.com/matnyttigt/det-ar-enkelt-att-gora-sashimi/

Ett annat favorittillbehör är Kalix-rom på klassiskt vis, dvs på toast med creme fraiche, rödlök och en dillkvist. Men det var ju brist på rommen denna säsong så det kanske är svårt att få tag på nu, och det är ju inte direkt någon huvudrätt.

Annars håller jag med @ricebridge om att nyfångad kokt fisk med sås och potatis är svårslaget. Svårt med nypptagen potatis denna tid på året förstås, men om man väljer en extra god sort så funkar det minst lika bra som nypotatis (Amandine är min favorit). Likaså förslaget om att inte krångla till det.

Annars är mitt bästa knep för en lyckad måltid att alltid provlaga innan om du gör någon ny rätt. Tycker ofta man hittar recept som låter väldigt gott, men som inte alls blir så bra som man tänkt sig, eller innehåller något problem. Har t.ex. några av Per Morbergs "kokböcker" och de recepten är helt hopplösa.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
BirgitS
Sjötunga Walewska är en klassisk restaurangrätt som inte är svår att göra själv och går förstås att göra på annan vit (platt)fisk än sjötunga, samt den vanliga garneringen med räkstjärtar går förstås att byta ut till något annat (vi brukar nöja oss med små svamphattar). Extra lyxigt om man tar champagne i såsen i stället för vitt vin.
Dessutom kan man förbereda den och sen stoppa in formen i ugnen strax innan man börjar på förrätten så att man hinner med att njuta av den och sällskapet också.

• Gilla
byggaren3 och 2 till
  • Laddar…
Inget tips för varmrätten men däremot en väldigt trevlig förrätt/före förrätten/canapé

Vispa lite grädde, det går inte åt mycket, men den skall vara riktigt hårt vispad.

Smeta ut en liten krater på ett gott knäckebröd, exempelvis Leksands näcke. Det får inte vara för starkt kryddat. Leksand Havssalt och frön går alldeles utmärkt, ett sådant knäcke räcker till två små canapéer.

Fyll din krater med forellrom (Finns bl a på Citygross) och det är klart! Mycket gott med champagne till!

Hopp in i munnen i en munsbit!

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Gammelnörden
FullSizeRender.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det här fiskreceptet har jag lagat många gånger till bjudmiddag och varje gång vill gästerna ha receptet, t o m kräsna barn gillar det! Det är så enkelt att laga och mild fin smak att det passar till nästan vilken dryck som helst. Man kan dricka det vita vinet man haft i fiskrätten och spara champagnen till efterrätten också...
(Recept från Annas svenska kök av Anna Bergenström)

• Gilla
raspen86 och 2 till
  • Laddar…
Hemmakatten
En nyårs- och festklassiker hos oss är Creme Ninon, eller grön ärtsoppa med champagne i - och till. Lättlagat och den kan serveras både varm och kall. Denna är en förrätt.tex denna men sherryn behövs inte.
http://www.foodfolder.se/foodfolder/creme-ninon-gron-artsoppa/

Till huvudrätt fisk med champagnesås, tex denna lättlagade rätt. torskrygg. https://receptfavoriter.se/recept/torskrygg-med-champagnesas

Till efterrätt, champagne förstås i form av en champagnesorbet. Googla.

Lycka till!

• Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Bra förslag så långt.

Det sätter ju igång tankarna och idéerna.

På sätt och vis är jag ganska tilltalad utav de två ganska normala torskrecepten, ett med stekt torsk, det andra torsk i ugn.
Lite för att de verkar relativt enkla och snabba att ro i land. Men också att jag inte behöver lämna komfortzonen speciellt mycket, vare sig smakmässigt eller kockmässigt. ;)
Kanske kan bli något av de två. Måste också lista ut var jag köper bra fisk i Uppsala, ett fryst torskblock från ICA blir kanske inte någon gastronomisk upplevelse ... :)

Fiskgratäng som alla gäster blir fantastiskt till sig av låter bra. Tyvärr sitter en gammal motvilja mot fiskgratäng i en, ifrån skolmatsalens plågsamma elevförsök.
Jag borde kunna vara mogen nog idag att våga ge den rätten en andra chans, en chans som den säkerligen förtjänar.

Tipsen på förrätter uppskattas också.
Och blir det inte i helgen, så ska de provas vid något annat tillfälle.

Hemmakatten
Jag tipsade om champagnesorbet till efterrätt. Mycket lättlagat och man gör den i förväg. Tex denna
http://www.glassakademin.se/gott-nytt-ar-med-champagnesorbet/

Trixet är att ha lättlagade rätter rakt igenom. Det har du med min meny.

Förrätten, creme ninon kan vara kall, Bar att hälla ½-1 dl champagne i varje skål när soppan är serverad.

Den jobbigaste rätten är torskrygg, men den ska ändå stå i ugnen. Släng in några morotsstänglar, palsternacka eller vad du har.. Skippa potatisen och gå direkt på champagnesås en.

Efterrätten är redan avhandlat, champagnesorbet som du kan förbereda dagen innan.

Och, förstås, champagne som genomgpende dryck! (Vår "husets champagne" är Bollinger sedan många år tillbaka, finns säkert fler och bättre, men det är den som vi alltid har hemma.)

PS. Blev lite sugen själv. Denna middag ska lagas vid nästa bröllopsdag eller jämn födelsedag eller bara till en romantisk middag på en otippad tisdagskväll

Redigerat:
Creme Ninon som Hemmakatten tipsade om är en väldigt bra förrätt till av och till champagne. Vi körde den på nyår här också för något år sedan - mycket uppskattad.

När vi firade 10 år i höstas hade jag denna till huvudrätt:
https://www.landleyskok.se/recept/torskrygg-med-bacon som var galet god men baconen gör rätten lite tyngre. Till denna behövs en lite tyngre champagne på grund av baconen.

Vad gäller dessert är det ju rätt lätt att slänga ihop en pannacotta på champange som ju följer temat.

För egen del så tycker jag det ska vara lite variation på rätterna och är löjligt glad i mango till dessert där denna är en favorit som går hem:
https://www.ica.se/recept/yoghurtpannacotta-med-mango-och-passionsfrukt-723100/

Funkar utmärkt med champagne!

Man kan göra en kul grej av drycken också och köra med matchande årgång. Nu är det nog tyvärr både lite svårt och rätt dyrt att få tag i nån vettig Champange från 2003. Annars är det en kul grej att ge årgångsvinflaskor. Jag fick en vinflaska från varje år för när vi träffades, förlovade oss, gifte oss och när barnen föddes.

Och glöm inte förtugget!

Crostini med pesto, Prosciutto-rullar och lyxiga oliver. Serveras naturligtvis tillsammans med champange och sätter ribban för kvällen.

Lycka till!

Vi har en favorit som vi har kört de senaste tre bröllopsdagarna faktiskt. Fjällröding hel i ugn med salt och citron. En vitvinssås till den och ugnsstekta rotsaker. Till förrätt har vi två favoriter. Toast med smörstekta kantareller, rikligt med kalixkaviar och en klick gräddfil eller rökt reninnanlår på en skiva malaxlimpa med några tunna äppelskivor, Pepparotsvisp och en kvist persilja. Enkelt och gott!

Nästa år firar vi 20 år sedan vi träffades förstå gången. Får kika i denna tråd för bra mattips! Vet iaf vad som skall drickas till... 20180208_082343.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gammelnörden
Mikael_L Mikael_L skrev:
Bra förslag så långt.

Det sätter ju igång tankarna och idéerna.

På sätt och vis är jag ganska tilltalad utav de två ganska normala torskrecepten, ett med stekt torsk, det andra torsk i ugn.
Lite för att de verkar relativt enkla och snabba att ro i land. Men också att jag inte behöver lämna komfortzonen speciellt mycket, vare sig smakmässigt eller kockmässigt. ;)
Kanske kan bli något av de två. Måste också lista ut var jag köper bra fisk i Uppsala, ett fryst torskblock från ICA blir kanske inte någon gastronomisk upplevelse ... :)

Fiskgratäng som alla gäster blir fantastiskt till sig av låter bra. Tyvärr sitter en gammal motvilja mot fiskgratäng i en, ifrån skolmatsalens plågsamma elevförsök.
Jag borde kunna vara mogen nog idag att våga ge den rätten en andra chans, en chans som den säkerligen förtjänar.

Tipsen på förrätter uppskattas också.
Och blir det inte i helgen, så ska de provas vid något annat tillfälle.
Hambergs fisk Fyristorg 8 i Uppsala (är även restaurang och har "take away" också.)
Gå dit idag eller i morgon och kolla vad som finns och få lite tips av deras mkt kunniga personal.

BUTIK

Tel: 018-71 00 50
Mail: info@hambergs.se

Butikens öppettider

Tisdag – Fredag: 10.00 – 18.30
Lördag: 10.00 – 15.30

Såsen går utmärkt att servera vid sidan om fisken om fiskgratäng känns för traumatiskt. :crysmile:
Det är dock smidigt och minskar risken att fisken blir snustorr. Nyp små kvistar färsk dill och lägg på gratängen efter gräddningen och den ser "exklusivare" ut, samt använd inte för liten ugnsform så att man måste "fiska efter fisken". Lagom storlek är så att man ser lite av konturen av fiskfilén/filéerna men såsen fortfarande täcker bra.

Mikael_L
Dåså.
Nu ska jag precis till att filea ut en Skrei-torsk. Som sades mig vara en finfin variant, med extra vitt kött osv.
Nu lämnar jag komfortzonen, trots att jag förr om åren fiskat en del öring, röding och harr, så har jag ändå aldrig fileat en firre. :)

Jag har fortfarande inte bestämt mig riktigt helt och hållet.
Men (ungefär) detta som huvudrätt ligger just nu närmast:
https://www.landleyskok.se/recept/torskrygg-med-bacon

Ev lufttorkad skinka isf bacon, eller en blandning. Den här potatisen i detta recept verkade riktigt kul.

Sen är funderingarna på förrätt att ta crostine, bre på lite zeta kronärtskockcreme och sen en liten bit rökgravad lax. Detta har vi gjort förut, hur enkelt och snabbt som helst, och väldans gott.

Innan huvudrätten är jag sugen på att göra Hemmakattens gröna ärtsoppa.

Efterrätten står kanske min bättre hälft för, hon har i alla fall sagt så tidigare i veckan.

• Gilla
mexitegel och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.