Hej!
Jag har rivit ur halva källaren och har vatten som rinner in på berget på ett specifikt stället.
Då husets väggar står på gjutna betongklackar ovan på sten och berg vågar jag inte gräva ut på utsidan så långt som jag måste för att komma till berget.
På högra sidan står det en gjuten trappa, stenlagd altan med trapp, pergola och utekök på. Det känns inte ekonomiskt försvarbart att riva för att täta mot berget om det går att hitta en annan lösning.
Besiktningsmannen från Anticimex ansåg inte att det fanns problem med fukt i källare vid tillträde.
Till idén:
Har en tanke på att bygga en brunn där jag sänker ner en dräneringspump men önskar att gjuta ett stöd till väggarna på bilden.
Tänker att detta kanske minskar inflödet av vatten något.
Provade gjuta en botten med vanlig grovbetong med denna har ännu inte härdat på 48h, det kanske kommer?
Iallafall, tar gärna tips på utförandet, produkter att använda och övriga tankar.
Botten på denna brunn hamnar 600mm under färdigtgolv som är tänkt att byggas med Leca (minst 100mm), 100mm S80, 16mm LK golvvärme, armering och 80mm betong.
Tack på förhand!
Daniel