Köpte ett BG4000 från Bauhaus i tron att jag kunde använda deras montageservice (vill ha bevis på att det är fackmannamässigt utfört vid ev inbrott). Installation via dem skulle gå på 1495, men det visar sig sedan att de trots att det står på sidan, inte erbjuder installation av detta låset.
Har ni tips på en låssmed som kan göra detta till vettig peng söder om Stockholm?
Har ni tips på en låssmed som kan göra detta till vettig peng söder om Stockholm?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 172 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 172 inlägg
Vi anlitade Tvedbergs lås en gång och de har sitt kontor i Älvsjö: https://www.tvedbergslas.se/om-oss
Om det blir en vettig peng har jag ingen aning om men 1500 kr låter väl billigt inkl. restid.
Om det blir en vettig peng har jag ingen aning om men 1500 kr låter väl billigt inkl. restid.
Ring de låssmeder du har i närheten och fråga om pris om du inte blir nöjd så ring fler låssmeder även om de har lite längre resa då det ofta finns någon som bor i "närheten".
I Stockholm finns ingen brist på låssmedsföretag.
Tips om låssmedsföretag i Stockholm undviker jag pga forumregler.
I Stockholm finns ingen brist på låssmedsföretag.
Tips om låssmedsföretag i Stockholm undviker jag pga forumregler.
Yes, ska ringa runt lite under veckan. 1500 var taget från vad Bauhaus tog ut, så försöker sikta på samma härad, men vill samtidigt ha hit någon kunnig 😀. De två delarna är inte alltid förenliga.1 123abc skrev:
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 298 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 298 inlägg
Jag tror inte att du hittar någon som kan montera det så billigt som 1500 + att de vill säkert (som alla hantverkare konstigt nog alltid vill) köpa in prylarna själv för att kunna sätta sitt eget pris på prylarna och hänvisa till någon "garanti"
Garanti är inget problem i detta fallet då installatören ansvarar för installationen medan kunden sköter produktgaratin med inköpsstället.P PappasHammare skrev:
Som låssmed så monterar jag en del som kunden köpt själv eller åtgärdar reklamationer åt tillverkaren/återförsäljaren
Det är en del av yrket, det genomsnittliga arbetstiden som debiteras är 1h per dörr då det är praxis att debitera påbörjade arbetstimmar.
Resa och eventuell parkering/bilkostnad tillkommer.
Denna typen av installation är blir sällan några problem då produkter och installation är lätt att skilja och ingår inte i någon större entreprenad som krånglar till garantifrågan.
Jag hade debiterat 1h för installation utöver det tillkommer resa+bilkostnad/parkering, det som en låssmed reserverar sig för är att en del kunder vill ha genomgång av det som installeras eller hjälp att ansluta mot hemautomation osv.
Det är något som tillkommer utöver installation av låset och debiteras ofta separat så länge kunden inte har bra koll och allt kan lätt ordnas inom den debiterade arbetstimmen.
Jag har varit med om kunder som behöver väldigt omfattande och repeterande genomgångar för att förstå hur de ska använda ett smart system och då utan någon integration så endast ett smart lås, jag tror många inte förstår hur svårt det kan vara att instruera en del människor som i jämförelse är betydligt svårare än att lära mormor 95år hur en smart telefon och bankid fungerar.
Detta är något som en del kunder förväntar sig ingå i det pris som lämnas för installation även om det tar flera timmar att instruera en kund och det är orsak till att en del inte vill installera ett smart lås som de inte sålt.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Tips husleverantör/byggare Göteborgs Södra Skärgård
Hustillverkare -
Tips på arkitekt södra stockholm
Arkitekter, Arkitektritat & Extern design -
Tips hantverkare Södra dalarna
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Tips på bra spolfirma i södra Stockholm?
Vatten & Avlopp -
Tips besiktningsfirma Södra Stockholm?
Referenser Hantverkare & Entreprenörer