Byggahus.se

tips på låg skarvlist mellan ytterdörr och golv?

1. F
    Medlem Nivå 6
    Hej, försöker hitta en list som skulle kunna funka mellan dörr och golv. Vilken list skulle ni ha satt dit?

Behöver lister till två ytterdörrar, en 150 och en 80 bred. Nivåskillnaden är sådan att golvet är ~6 mm under dörrtröskeln vid tröskelns ytterkant - tröskeln lutar lite nedåt mot ytterkanten. Spalten mellan dörr och golv som ska täckas är max 20 mm. Golvet är ett hårdvaxat furugolv. Det finns inte något stöd i botten på spalten annat än ett par golvreglar och isolering däremellan.

Har inte bra bilder tyvärr, och detta är ute vid stugan.

Översiktsbild:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG-3083.JPG

Detaljbild utifrån och in:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG-3889.JPG

Tänkte någon metall-list skulle funka pga den lilla nivåskillnaden, tror inte det finns i trä som bygger så lite som 6 mm. Jag har fått för mig att jag vill ha en list med lutning endast åt ett håll och stumt avslut mot tröskeln, inte nivå-/skarvlist som lägger sig ovanpå både golv och tröskel, men de nivålister i metall jag har sett är övergångsprofiler som sluttar nedåt åt båda håll. Det är väl lister för att lappa över två golv. Kanske har jag hamnat i en blindgång i tankarna. Förslag?

• Laddar…
  2. T
    Medlem Nivå 1
    Intresserad av något liknande för övergång mellan två golv. Nivåskillnaden är ca 5 mm och det skulle vara snyggt med en listningen trä (ej aluminium eller mässig().

3. P
    Medlem Nivå 7
    • Laddar…
  4. F
    Medlem Nivå 6
    Hmmm det låter som att ”avslutningslist” är vad jag söker faktiskt. @putte22 minns du var du har sett alu eller någon med rakare avslut?

5. P
    Medlem Nivå 7
    • Laddar…
  6. J
    Medlem Nivå 5
    Satte exakt den listen putte22 la in en bild på mellan två golv som hade nivåskillnad, skippade metallskenan och limmade med PL400, sitter som berget och vart snyggt.

• Laddar…