Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Tips på lämplig "pryl" att skarva golvvärmeslingor med

1. E
    Medlem · västragötalands · 36 inlägg

elis

Medlem
    Hej.
    Jag undrar om det finns något lämpligt att skarva golvvärmeslang med, tex en fördelare utan matning.

Anledningen är att jag idag håller på att lägga golvvärme på en stor del av ovanvåningen.
    Nu när golvspånet är uppbrutet har jag möjlighet att lägga två slingor i det nya golvspånet som jag borrar in i ett sovrum som jag inte kommer renovera i denna vevan.
    Jag kommer alltså bara dra in 4 rör i en garderob i sovrummet och pluggar dom där.
    Sedan när jag renoverar sovrummet så skarvar jag på dom här rören och om jag förstått reglerna rätt så måste det gå att inspektera skarvarna så då tänkte jag sätta upp ett infällt vattentätt skåp på väggen.
    Men....ska jag bara dra upp rören i skåpet och använda två vanliga PEX slangskarvar?
    ett snyggare alternativ hade kanske vart någon form av monterad anordning som skarv den dagen det blir aktuellt.
    Och då tänkte jag att en 4slingors fördelare med pluggad matning kanske hade fungerat.
    Vad tror ni? är jag ute och cyklar eller finns det några andra alternativ?

2. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 29 962 inlägg
    Om du inte kan lämna hela rullen i slutet på första projektet så skulle jag göra så, med en fördelare som du säger.

• Laddar…
  3. tommib
    Bergsfogde · Stockholm · 14 761 inlägg

tommibPremiumikon: Hand

Bergsfogde
    Lägg en egen slinga i sovrummet. Du drar fram tomrör från fördelare till din garderob. När det är dags petar du i slangen.

• Laddar…
  4. E

elis

Medlem
    Jag kan tyvärr inte dra tomrör mellan sovrummet och det rummet jag har fördelaren i utan jag måste lägga dom i golvspånet.
    Anledningen är att det blir en väldigt lång väg med många böjar och huset är från mitten 1850 så allt jag måste borra mej igenom är timmer.
    Så när jag sedan är klar med golven jag har brutit upp nu så är mina möjligheter att nå fördelaren borta

5. E

elis

Medlem
    Jo men det blir fortfarande två skarvar då om jag inte på centimetern vet hur lång slingan kommer att bli och låter slingan vara okapad.

6. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 29 962 inlägg
    Ok, det är lite svårt att förstå möjligheter och begränsningar här, men är det då inte så att du har en liten fördelningscentral på denna plats och från detta ställe matar du golven vartefter de blir klara?

7. E

elis

Medlem
    jag drar alltså 4 st 16 pex slangar ut från befintlig fördelare.
    Två matningar. två returer, golvet i sovrummet är 27 m2 så det kräver två slingor.
    Dessa fräser jag ned i golvspånet och borrar in dom i garderoben i sovrummet.
    Visst kan jag lämna två korta ändar och två ändar på 60-70 meter men jag kommer ju ändå att få skarva ihop dom.

Fördelaren som jag funderade på att sätta i sovrummet skall alltså bara vara min "inspekterbara skarv"
    Lite svårt att förklara....
    En nackdel som jag ser är att jag då kopplar ihop matningarna och returerna i fördelaren så att jag inte kan styra dom separat men det är inget problem då det är samma rum.

8. J
    Medlem · Dalarna · 88 inlägg

Joak

Medlem
    Borde inte vara något problem att dra tomrör. Gör inte snäva böjar så går det bra.

9. tommib

Bergsfogde
    Utan att veta mer om förutsättningarna är det svårt att rekommendera något. Om det verkligen är omöjligt att få fram tomrör så hade jag nog valt att skarva rören dolt i golvet. Ett värmesystem är inte ett lika stort problem som tappvatten eftersom mängden som kan läcka ut är begränsad. Samtidigt hade jag gjort mitt yttersta för att slippa skarva.

Kan du lägga upp bilder?

10. E

elis

Medlem
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    image.jpg

Borta i hörnet in vid elementet hade jag tänkt gå in med rören. Då kommer jag in i garderoben i sovrummet som utgörs av hela ytan under snedtaket.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    image.jpg

Till höger om spånskivan går jag ut med rören. fördelaren sitter i kattvinden på toaletten som är bakom väggen.
    Följer jag ytterkanten på golvet och väggen under elementet är det nästan 14 meter. jag är lite rädd för att lägga tomrör då dom kan vara rent förjävliga att få igenom rör igenom. Och att golvvärmen i sovrummet kommer att hänga på att jag jag lyckas få igenom dom.

11. tommib

Bergsfogde
    Du kan ju i stort sett dra rakt där. Jacka ur reglarna och förstärk om nödvändigt. Lägg i draglina i rören. Skruvlimma golvspånet och kolla att du kan trycka igenom rör innan du lägger det riktiga golvet.

Jag skulle utan tvekan lägga tomrör .

• Laddar…
  12. L
    Medlem · 946 inlägg
    Tycker det här är bra ide.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.