Byggahus.se

tips på läggning av laminatgolv..

1. P
    Medlem Nivå 5
    Har köpt pergo natural touch och ska lägge in det i köket, det som är lite lurigt för mig som nybörjare är att förstå läggningen i just mitt kök...

Köket är inte helt rektangulärt utan är 360cm där jag ska lägga plattorna längsgående, och eftersom plattorna är 120cm långa går det tre på bredden, MEN då kommer ju kortskarvarna att bli samma hela tiden!

den lösningen jag har kommit fram till är följande...
    -lägger en rad utan att kapa.
    nästa rad kapar jag bort ca 30cm från den första plattan..
    tredje raden lägger jag som första.
    fjärde raden gör jag likadant som den andra...

MEN, följer golvet ett visst mönster?
    Att man måste använda första plattan i kartongen och sen arbeta i ordning?
    eller är det okej att göra så?
    Räcker 30cm?

Snälla svara snabbt, förmodligen börjar jag redan ikväll eller i morronbitti...

2. A
    Medlem Nivå 7

Re: tips på läggning av laminatgolv..

Ifall golvet följer ett visst mönster beror på mönstret. Är det någon typ av träbild så är det struntsamma, är det kakelbilder så får man kapa så det blir snyggt.

När vi lade laminat hos svärföräldrarna tror jag att rekommendationen var minst 50 cm som kortast bit, kan till och med varit 100 cm, det är ett tag sedan så jag minns inte riktigt. Det borde stå i läggningsinstruktionerna om vad som
    är minsta rekommenderade längd.

/ama

ps Nu läste jag frågan ordentligt, nej jag har sldrig råkat ut för golv där ordningen
    i kartongen är viktig. ds

3. Linska
    Medlem Nivå 10

Den enklaste lösningen som jag ser det ang golvläggningen är:

120 120 120
    60 120 120 60
    120 120 120
    60 120 120 60 osv.

Det blir då inga närliggande skarvar någonstans på golvet.

Lycka till // Malin

4. P
    Medlem Nivå 5

tack Malin!

Dessamått jag har gäller bara dom första 2 meterna, sedan blir väggen bredare...
    Spelar det någon roll att jag ändrar måtten då?
    eller ska jag fortsätta med att lägga första biten 60cm?
    oavsett måtten på sista plankan?
    Blir ju en del spill, men jag tror att det räcker ändå, då jag även räknade in måtten under skåpen som ska in, men kommer inte att lägga in ngt under skåpen,bara såpass att golvet går under skåpsfötterna...

Invändningar mot detta?

5. Jesca_j
    Medlem Nivå 11

Det som blir kvar i slutet på första raden läggs i början på nästa rad, förutsatt att biten är minst 20cm lång. (Lägg golvet från vänster till höger.)

Då blir det minimalt med spill. Där golvet är 360cm lägger du som Linska föreslår.

6. Linska
    Medlem Nivå 10

Ta det säkra före det osäkra och rita upp golvet på rutigt papper och verkligen planera hur golvet (skarvar) ska läggas. Då vet du i förväg hur hela golvet kommer att se ut. Tid och sura miner kommer att tjänas in på detta, jag lovar!! Har själv lagt in laminatgolv i två rum, ett med ordentlig planering och ett med mindre. Gissa vilket som tog längst tid :p
    Ett litet tips om ni är två som hjälps åt är att isället för att lägga en och en "planka", klickar ni ihop hela raden och monterar ihop med raden framför. Lite luddigt men du förstår nog vad jag menar..

Lycka till // Malin

7. P
    Medlem Nivå 5

jo lite planering är nog inte så dumt.

en sak till, jag har ännu inte monterat upp köket, ska jag lägga in golvetså att fötterna vilar mot golvet, eller precis i kanten?
    Så att täcklisten precis täcker golvet?

8. Jesca_j
    Medlem Nivå 11

Lägg det mot kanten, golvet måste kunna röra på sig, det gör det inte om du lägger under köksbenen.

(Råder dock delade meningar om detta, men jag lade inte under benen, utan mot kanten och en list över.)

9. Z
    Medlem Nivå 8

Lägg golvet i den riktning ljuset kommer in i rummet!!!!
    Aldrig tvärs om... Sen gör man som nåfon på pekade här att man lägger en rad tar den sista sågade biten och börjar med och 30 cm skall den helst vara. En sak till lägg 2 rader så du vet att skarvarna blir 100. Blir det snett ja då ser det Martin Timell ut...

10. Q
    Medlem Nivå 3

En till sak du måste tänka på innan du lägger in golvet i köket är;.

Alla dina vitvaror: Ex ditt kylskåp. Har du inte lagt nåt golv där och bara har kvar plastmattan eller vad som nu ligger där just nu. Det är enkelt att skjuta dit skåpet men fundera ut hur du har tänkt dra fram det innan du lägger golvet.