Håller på att fixa i ordning mitt garage som är en aning smalt med moderna mått. Det går inte att smälla upp bildörrarna maximalt utan att slå i väggen

Finns det någon snygg och färdig lösning att montera på väggen för att kunna stoppa bildörrarna (typ kuddar)?

En bit liggunderlag som du fäster på vägen där dörren slås upp.

• Gilla
ZipLock och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Det kan absolut funka! Om jag målar dem i samma färg så borde det blir rätt diskret

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Jag har liknande problem men framför carporten mot ena muren. Det gäller främst när vi behöver ställa två bilar bredvid varandra. Jag hade tänkt mig någon form av ca 20 cm bred, lite tjockare gummilist (bör se hyfsat snyggt ut).

Var kan man finna något sådant?

RoTe
yonna yonna skrev:
Jag har liknande problem men framför carporten mot ena muren. Det gäller främst när vi behöver ställa två bilar bredvid varandra. Jag hade tänkt mig någon form av ca 20 cm bred, lite tjockare gummilist (bör se hyfsat snyggt ut).

Var kan man finna något sådant?
Testa här: https://www.kuntze.se/

• Gilla
Galten
  • Laddar…
Men gör på exakt samma sätt som när man parkerar utanför garaget, mellan två bilar eller andra hinder.
Man är helt enkelt försiktig och tar det lungt, "smälla upp" gör man bara inte.
Själv brukar jag sätta min hand mellan dörrens utsida och omvärlden om det finns minsta risk att slå i något.

• Gilla
nino och 3 till
  • Laddar…
RoTe
D Dilato skrev:
Men gör på exakt samma sätt som när man parkerar utanför garaget, mellan två bilar eller andra hinder.
Själv brukar jag sätta min hand mellan dörrens utsida och omvärlden om det finns minsta risk att slå i något.
Jag har haft finbilar i garage så trånga att enda chansen att komma i och ur bilen är att öppna den mot ett sittunderlag tejpat på väggen och pressa sig in. Men så klart har du rätt att ge pekpinnar åt allt och alla.

• Haha
  • Gilla
tensiden och 2 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Jag har haft finbilar i garage så trånga att enda chansen att komma i och ur bilen är att öppna den mot ett sittunderlag tejpat på väggen och pressa sig in. Men så klart har du rätt att ge pekpinnar åt allt och alla.
Vad är en finbil?

Om du skippar sittunderlaget blir det mer plats...

Det kan ju också vara så att en smalare person enklare kan komma in...
När jag var 30 och vägde 68 kg var det inga problem, nu väger jag strax under 100 och har märkt att platser jag förr kunde navigera utan problem plötsligt blivit trånga 😇

RoTe
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Problemet är att någon morgon är man trött och obetänksam så är olyckan framme. Enklare att bara lösa problemet, det är meningen med hjärnan.

P Pin skrev:
Liggunderlag låter som en bra idé. Tror det är svårt att måla osv, så man får välja rätt färg från början. Andra material är gummiduk, kanske någon form av expanderad uretanskum? eller plastskiva som t.ex underlag för kontorsstol?
Byggplast utanpå som skydd? ser väl dock permanent ut som byggplats så det kanske blir fel.

En vattendelare för materialval är om det skall vara elastiskt eller destruktionszon.

Så länge väggmaterialet här lägre hårdhet än bildörrar av metal borde det fungera.

• Gilla
Galten
  • Laddar…
Finns dörrkantskydd att sätta på bilen. Jag tycker de är bra då man har dem med hela tiden.

/Höghus

• Gilla
Galten och 1 till
  • Laddar…
G Galten skrev:
Håller på att fixa i ordning mitt garage som är en aning smalt med moderna mått. Det går inte att smälla upp bildörrarna maximalt utan att slå i väggen

Finns det någon snygg och färdig lösning att montera på väggen för att kunna stoppa bildörrarna (typ kuddar)?
Bauhause har en textilkudde i olika färger för vägg ca 3cm tjock

• Bauhause grön väggpanel Fllow Velvet 38, mått 30x60 cm, ca 3 cm tjock textilkudde för väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
Rörisolering är ett alternativ också. Då kan man ha exempelvis ett VP-rör med ett rep i så att man lätt kan haka loss den när man inte behöver den.

• Gilla
Galten och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.