Byggahus.se

Tips på kabelgenomföring genom yttervägg?

1. F
    Medlem Nivå 9
    Behöver ta upp lite hål i fasaden för att gå ut med kablar. Finns det någon bra genomföring som man kan använda som gör hålet lite snyggare och stabilare, gärna med någon slags tätning?

Eller är det dosor, vp-rör och fogskum som gäller?

2. tommib
    Självbyggare · Nivå 22
    Det beror på vad du har för fasad. Oftast tror jag man går ut med rör/slang från dosa inomhus. Då finns det särskilda tätmembran som man sätter i ångspärren där man går igenom med röret. Att gå ut med kabel direkt är nog inte att föredra, det blir väldigt besvärligt efteråt om något ska ändras.
    Vad är det för förutsättningar på utsidan? Kan man sätta en utanpåliggande kopplingsdosa någonstans och gå utanpåliggande från den eller vill du mata armaturer rakt bakifrån genom väggen?
    Är det ens starkström?

• Laddar…
  3. F
    Medlem Nivå 8
    Tänk på att borrar du från utsidan så ska du borra snett uppåt!
    Borrar du från insidan ska du borra snett neråt!

Något man ser allt mindre av idag är en såkallad "droppböj" om man går ut med kabel genom fasaden.
    Går man in/ut genom fasaden och man kommer uppeifrån men kabeln så ska man lägga kabel en ca 10cm åt sidan och gå förbi hålet och sen vända 180 grader om så att man får en riktigt fin droppböj. Då slipper man stora problem med att vatten använder kabeln som hjälpmedel till att ta sig in genom fasaden.

Enda rätta är egentligen en tätning som Tommib säger.
    Det är en klistertejp på typ 15x15cm och med en gummituta i mitten som man trär igenom rör/slangen så får man en tät ångspärr.

annars så funkar silicon men du kan behöva titta till det varje år då silicon torkar ut och släpper.

4. F
    Medlem Nivå 9
    Det är inte starkström utan nätverkskablar till kameror. Fasad är tegel.

5. E
    Medlem · Nivå 23
    Borra ett litet hål och tryck igenom ett 10 (innerdiameter 8 mm) eller 12 mm VP (innerdimeter 10 mm) rör och täta med tex lite fogmassa som går att pilla bort om du behöver byta kabel.

6. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Är det redan befintlig fasad, färdiga väggar, så finns det liksom ingen reell möjlighet att täta och tejpa mot ångspärren utan att riva delar av väggen.

Jag borrar med 12mm borr och hålet ska luta nedåt/utåt, så ev kondensfukt rinner ut.
    Sen trycker jag i 12mm VP-rör i hålet, smetar lite gucka (Silicon, akrylfog, brandtätning eller vad som finns till hands, OBS, silikon är jävulens påfund och går inte att måla på så smeta inte runt det en enda mm vidare än vad som behövs) på röret och runt röret där det går in i väggen.
    Ev tätar jag lite på utsidan också, men det är inte lika nödvändigt, utan jag gör det bara ifall "utgångshålet" blev stort eller fult och fogmassan snyggar till det.
    Sen drar jag kabel genom och tätar lite försiktigt mellan kabel/kablar och rör - bara närmast insidan, så det inte ska bli alltför omöjligt att få ut kablarna hela.

Sen tar jag 16, 20, 50, osv mm VP-rör och lika stor borr om det som ska genom inte ryms i 12mm rör, i övrigt samma.

7. G
    Medlem Nivå 1
    Hej! Vet nån var man kan köpa en sån där klistertejp med gummituta??

8. M
    Medlem · Nivå 11