Hallå!
Jag skulle behöva lite tips på insynsskydd - växter, spaljéer, plank, uthus - ja vad som helst.
Det är som så att vi och vår ena granne har lite olika tycke och smak, vilket såklart är OK. Deras tomt är ca 1m högre än vår och däremellan är en stödmur, på vår sida. Grannarna på den högre tomten vill inte ha någon häck, eller staket på sin sida, detta gör det ju lite svårare för oss att få till ett bra insynsskydd. Vi har satt en spaljé vid vår uteplats, men den hjälper knappt.
Jag är inte jättesugen på att plantera en häck framför stödmuren på vår sida, och häcken kommer i så fall behöva bli bra hög om den ska ge något insynsskydd överhuvudtaget. Jag är dock beredd på det mesta då vi tycker det är ganska så olustigt med all insyn.
Jag tar tacksamt emot alla förslag!
Jag skulle behöva lite tips på insynsskydd - växter, spaljéer, plank, uthus - ja vad som helst.
Det är som så att vi och vår ena granne har lite olika tycke och smak, vilket såklart är OK. Deras tomt är ca 1m högre än vår och däremellan är en stödmur, på vår sida. Grannarna på den högre tomten vill inte ha någon häck, eller staket på sin sida, detta gör det ju lite svårare för oss att få till ett bra insynsskydd. Vi har satt en spaljé vid vår uteplats, men den hjälper knappt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag är inte jättesugen på att plantera en häck framför stödmuren på vår sida, och häcken kommer i så fall behöva bli bra hög om den ska ge något insynsskydd överhuvudtaget. Jag är dock beredd på det mesta då vi tycker det är ganska så olustigt med all insyn.
Jag var nog lite snabb när jag ritade skissen, men från vår uteplats till muren är det ca 4m. Det är framförallt insynsskydd framför uteplatserna, där det bara är öppen gräsmatta på båda tomter, som är mest kritiskt, blå markering.M MetteKson skrev:
Logga in
Skapa konto
Sätt upp spaljé längs hela stödmuren. Plantera sedan en vintergrön klätterväxt. Tar mindre utrymme än t.ex. en Tujahäck. Eller bygg ett plank istället för spaljén som du har om det räcker med insynsskyddad uteplatsDvillan skrev:Hallå!
[bild]
Ja, tanken har slagit mig med spaljé med klätterväxt, dock rädd för att det krävs väldigt höga spaljér pga nivåskillnad på 1 meter mellan tomterna.T Tompafix skrev:
Ja det blir väl ca 2,5-3 meter. Men om grannen skulle vilja bygga staket eller ha häck så skulle du uppleva det lika högt. Bygga ett staket på stödmuren kanske? Kan krävs bygglov dock.Dvillan skrev:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hur bred är muren? Är det något ni byggt/bekostat tillsammans eller är den ”din”?
Jag klurar på om du kan ställa typ odlingslådor på muren men ändå hålla dig på ”rätt sida gränsen”. Då får du upp växtligheten från din marknivån. Detta blir i och för sig likt en häck och grannen kanske inte uppskattar tilltaget, men rent tekniskt behöver du inte gå in på grannens fastighet för att sköta växtligheten och det är inget staket.
Du kan ju även söka bygglov för plank/insynsskydd och låta byggnadsnämnden avgöra om det är en lämplig åtgärd. Du kan kontakta kommunen och få mer info.
Bifogar länk till Boverket där du kan läsa mer om murar och plank.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ikt/bygglov-for-anlaggningar/murar-och-plank/
Tack, Vi gjorde muren innan granntomten bebyggdes, i vår värld var det en självklarhet att blivande grannen skulle sätta en häck eller staket på sin sida så t.ex. barn inte kan ramla ner. Men de som byggde verkar inte vara av samma uppfattning, därav dilemmat.M MetteKson skrev:[bild] [bild]
Hur bred är muren? Är det något ni byggt/bekostat tillsammans eller är den ”din”?
Jag klurar på om du kan ställa typ odlingslådor på muren men ändå hålla dig på ”rätt sida gränsen”. Då får du upp växtligheten från din marknivån. Detta blir i och för sig likt en häck och grannen kanske inte uppskattar tilltaget, men rent tekniskt behöver du inte gå in på grannens fastighet för att sköta växtligheten och det är inget staket.
Du kan ju även söka bygglov för plank/insynsskydd och låta byggnadsnämnden avgöra om det är en lämplig åtgärd. Du kan kontakta kommunen och få mer info.
Bifogar länk till Boverket där du kan läsa mer om murar och plank.
[länk]
Muren är inte så bred, 25cm kanske, tror inte jag vågar ställa något löst på muren, om nån någon utav deras barn skulle få för sig att klättra på dem.
Redigerat:
Jag har en tanke om att bygga en lägre mur, ca 50cm hög framför stödmuren och sen plantera en hög häck där.
altyernativt att bygga ett uterum/förråd nära muren som man sen kan bygga lite spaljér med växter eller liknande. Dyra lösningar dock.
altyernativt att bygga ett uterum/förråd nära muren som man sen kan bygga lite spaljér med växter eller liknande. Dyra lösningar dock.
Så sant, det är mer det byggtekniska jag är rädd för, att få ett så pass stadig spaljé på nästan 3 meter som står pall för väder och vind.T Tompafix skrev:
Det är inget större problem. Jag skulle fundera på att bygga odlingslådor för växtligheten som är i ungefär i höjd med murkrönet för att muren fortfarande ska synas och må bra. På sätt kan ni också få stöd en bra bit upp på spaljen utan att det är uppenbart att det är stöd.Dvillan skrev:
Så här går mina tankar just nu
Om man bygger upp en ny mur mot den befintliga, så det blir som en låda. så kan man fylla med jord och plantera häck. Då borde jag slippa bygglov om nya muren är lägre än 50cm, som gäller i min kommun. Kan den befintliga muren ta skada av detta? Den är gjord av benders megasmart. Jag tänker att den bara kommer få extra stöd med en lägre mur framför..?
Logga in
Skapa konto
Om man bygger upp en ny mur mot den befintliga, så det blir som en låda. så kan man fylla med jord och plantera häck. Då borde jag slippa bygglov om nya muren är lägre än 50cm, som gäller i min kommun. Kan den befintliga muren ta skada av detta? Den är gjord av benders megasmart. Jag tänker att den bara kommer få extra stöd med en lägre mur framför..?
Du tjänar 50 cm om du gör detta (om du vill slippa bygglov), men vad blir kostnaden (både i pengar och arbete) för muren i jämförelse med att köpa en häck/växter som är högre redan från början och skippa ny mur?Dvillan skrev:Så här går mina tankar just nu
[bild]
Jag tänker att om vi gräver för nära muren för att plantera häck så kan det bli sättningar och muren får sämre bärighet. Därför är jag mer inne på att bygga upp något intill muren.M MetteKson skrev: