Hej, jag och min sambo har funderat otaliga timmar på hur vi ska kunna ändra planlösningen på övervåningen. Som det är nu sover vi mittenrummet och oftast sover gäster i sovrummet till höger. Sovrummet till vänster är tänkt som ett barnrum längre fram. Den stora problematiken är toalettens placering i det vänstra hörnet och att varken gäster eller vi har tillång utan att gå igenom vårt alternativt det tilltänkta barnrummet.

Någon som har en smart lösning på problemet?
Ritning av övervåning med sovrum, badrum och hall, där badrummet är åtkomligt genom sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det beror ju på hur mycket ni kan göra om.

Om ni flyttar toalettstolen så kan ni ha ingång från mittenrummet. Använd vänstra rummet till ert sovrum. Ha mittenrummet som gästrum och högra rummet som barnrum. Det högra rummet kan dessutom delas upp i två om du tar upp en ingång till från mittenrummet. Ha ett drapperi eller något som avskiljare för gästerna.

• Gilla
Moosys
  • Laddar…
BirgitS
Eller om ni kan tänka er att flytta badrummet så kan det ju lämpligen placeras i nedre högra hörnet med ingång från allrummet.

• Gilla
Moosys
  • Laddar…
ylven ylven skrev:
Det beror ju på hur mycket ni kan göra om.

Om ni flyttar toalettstolen så kan ni ha ingång från mittenrummet. Använd vänstra rummet till ert sovrum. Ha mittenrummet som gästrum och högra rummet som barnrum. Det högra rummet kan dessutom delas upp i två om du tar upp en ingång till från mittenrummet. Ha ett drapperi eller något som avskiljare för gästerna.
Vi har också tänkt på möjligheten att flytta toaletten och sätta en dörr där istället vilket skulle göra toaletten lite mer tillgänglig men det skulle nog kräva att vi gjorde om/renovera hela toaletten :thinking:.

Problemet med att dela upp sovrummet till höger är ju att fönstret är mitt i rummet, vi har tänkt i de banorna med men då genom att sätta in två fönster (dock skulle vi helt vilja slippa för kan tänka mig den utgiften blir ganska stor :rolleyes:

Hur tänkte du med ett draperi? För vägen ut från sovrummet till vänster via gästrummet ill hallen?

BirgitS BirgitS skrev:
Eller om ni kan tänka er att flytta badrummet så kan det ju lämpligen placeras i nedre högra hörnet med ingång från allrummet.
Det skulle kunna vara en möjlighet dock har vi elskåpet i just den garderoben som även har snedtak inte så brant men lite. Skulle nog även behöva utöka utrymmet och ta en bit av utrymmet från sovrummet till höger (rätt stort så skulle nog gå bra).

Moosys Moosys skrev:
Vi har också tänkt på möjligheten att flytta toaletten och sätta en dörr där istället vilket skulle göra toaletten lite mer tillgänglig men det skulle nog kräva att vi gjorde om/renovera hela toaletten :thinking:.

Problemet med att dela upp sovrummet till höger är ju att fönstret är mitt i rummet, vi har tänkt i de banorna med men då genom att sätta in två fönster (dock skulle vi helt vilja slippa för kan tänka mig den utgiften blir ganska stor :rolleyes:

Hur tänkte du med ett draperi? För vägen ut från sovrummet till vänster via gästrummet ill hallen?
Jag tänkte att om man hade gästerna i mittenrummet så blir det ju genomgångsrum. Då kan man ha ett drapperi runt sängen eller så för att skapa avskiljdhet.

Att byta ett fönster mot två är ingen större kostnad. Definitivt mycket mindre än att bygga om ett badrum!

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.