Skulle vilja ha en markis som sträcker sig över uterummet och även rummet i vänster på bilden. Ett alternativ (dyrt som attans) är en takmarkis på uterummet och separat markis över dörr/fönster.

Husfasad med uterum och angränsande rum, möjlig plats för markisinstallation under takfoten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men skulle man kunna montera en 6x3m markis i takfotbrädan under stuprännan? Eller är den för klen för att hålla?

Utsidan av ett hus med en takfot och stupränna ovanför ett glasuterum, som tittar ut mot en trädgård.
Skapa konto

Tack för tips!

En markis får inte plats ovan uterummet, inte ens om takfotsbrädan tas bort, takstolarna går ända ner.
Överstycket på glasväggen är nog för att hålla den rak och går inte att ta bort troligen. Kanke en sådan duk som rullas på ett rör in/ut kan gå. Sen en mindre till vänster

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Ber om ursäkt om jag kapar tråden, undrar bara vilken takbeläggning du har?
Midsummer Wave eller liknande?

RoTe
Du har väl redan tak på uterummet? Sätt något skuggande typ under.

• Gilla
fekberg
  • Laddar…
T TheSwoopis skrev:
Ber om ursäkt om jag kapar tråden, undrar bara vilken takbeläggning du har?
Midsummer Wave eller liknande?
Ingen fara alls!

Det är Hantiles på husets söda sida. Fråga på!

• Gilla
TheSwoopis
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
En markis får inte plats ovan uterummet, inte ens om takfotsbrädan tas bort, takstolarna går ända ner.
Överstycket på glasväggen är nog för att hålla den rak och går inte att ta bort troligen. Kanke en sådan duk som rullas på ett rör in/ut kan gå. Sen en mindre till vänster
Okej! Ja det är trångt, bara 7cm mellan takfotbrädan och glastakets ram. Hittar inte mycket mått, men vissa på rullar har onekligen sett rätt små ut.

Fått offerter på takmarkis (liggande vertikalmarkis) men det ligger på 85 000 - 100 000:- är ju mer än vad uterummet kostar... Får tänka om!

RoTe RoTe skrev:
Du har väl redan tak på uterummet? Sätt något skuggande typ under.
Javisst, det är 10mm glasskivor som ligger på taket, nackdelen är ju att det blir otroligt varmt i söderläge. Optimalt hade varit att stoppa värmen innan den kommer in i uterummet, alltså en markis eller dyl.

Men persienner man spänner upp för varje glas-del kanske hade blivit good-enough. Kanske sån här då: https://www.hornbach.se/p/monteringssats-for-solsegel-universal/8698551/

Tillsvidare får jag väl spänna upp min green screen 😆

Uterum med 10mm glastak och en provisoriskt uppspänd grön skärm för skugga.
Skapa konto

RoTe
Varför är värmen ett problem i ett uterum? Det är ju bara att öppna? Sen det jag föreslog för att slippa direktsol på sig när man sitter där.

• Gilla
fekberg
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Varför är värmen ett problem i ett uterum? Det är ju bara att öppna? Sen det jag föreslog för att slippa direktsol på sig när man sitter där.
Det är väl inget problem om man inte glömmer att öppna ifall man åker iväg, blir ju lätt 70-80c där inne :)

Det blir nog en lösning som du föreslår, och så bygger jag ihop något som puttar upp dörrarna när de blir för varmt.

Tack

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.