Det såg lätt ut på FM Matssons intsruktionsvideo att byta en läckande/droppande kraninsats, men tji fick man. Skillnaden är förmodligen att min kran är 15 år gammal. M39-muttern som håller insatsen sitter som svetsad.

Jag har FMMs specialverktyg (fast 39-nyckel). Har tagit i för kung och fosterland. Har även dränkt eländet i både Citek och 5-56 och låtit verka över natten. Tveksamt om dessa medel tränger in där de ska. Hur som helst rör det sig inte en mm, åtminstone inte där den ska.

Några sista tips innan jag köper en helt ny kran (+tid av vvs-montör), alternativt går lös på tvättstället med en slägga i ren desperation?

Värma den lite kanske?

kanske knacka lite på ditt "specialverktyg" med en hammare.

palbin skrev:
Värma den lite kanske?
Hmm, kanske kan var något. Innandömet är visserligen i plast, så jag vet inte vad som händer med det. Men jag gör vad som helst snart.

daugaard skrev:
kanske knacka lite på ditt "specialverktyg" med en hammare.
Jo jag har testat det också. Problemet är att det inte är stumt i övrigt. Man måste hålla emot i själva kranen så att den inte följer med. Känns även som att de klena vattenrören under tvättstället kan knäckas om man inte lyckas med mothållet. "Specialverktyget" och "muttern" är bara ett par mm tjocka så det är dessutom lätt att slinta.

Finns det icke-metall delar lär ju värmning äventyra dem - i andra
sammanhang såsom motormekande mm är värmning standard för
få loss motsträviga bultar - det första man provar - så det lär nog
kunna funka (om ngt någorlunda enkelt gör det ...).

Edit: bara några omgångar kokande vatten kan kanske hjälpa ... ?

Redigerat:
Kan rapportera hur detta slutade. Hann inte testa med någon värme eller varmvatten eftersom jag först gjorde ett nytt försök försök med den enkla kung och fosterlands-metoden. Tyvärr rörde det sig på fel ställe och en rörkoppling under tvättstället sprang läck.

Insåg att jag sedan länge gått över gränsen för min komptens. En lokal Comfort-mokare fick rycka ut. Han lyckades visserligen inte heller få lös insatsen, trots tappra försök, men hade inga problem med att installera en helt ny blandare. Jag är nu fattigare, men trots allt lyckligare.

Lärde mig inte mycket i ämnet, mer än att mera våld inte löser alla problem. Har en splirrans FMM-insats till salu, med lägstaprisgaranti, om någon är intresserad...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.