Byggahus.se

Tips på högtryckstvätt

1. S
    Medlem Nivå 5
    Hej,
    Letar ny tvätt att ha till bilen/båten/fasaden osv - alltså hemmabruk.

Har tittat på en Nilfisk E 145.3-10 X-TRA
    Alternativet är en P 160.2-15 X-TRA
    P-modellerna har kraftigare motorer och mässing pumphus men jag måste säkra upp till 16A.

145 vs 160 bar och 500 vs 570 l/h - är det något som har någon praktisk betydelse och värt 1600 SEK samt säkringsbyte?

Finns det något bra alternativ ni vill tipsa om i prisklassen under 5000:-?

Tacksam för tips :)

2. Ruttenrot
    Medlem Nivå 4
    Var på Biltema idag och där säger man att det är Nilfisk som tillverkar deras högtryckstvättar. Då borde ju Biltemas tillbehör även passa Nilfisk, men se det gör de inte.

3. mattiasp
    Besserwisser · Nivå 18
    Får jag vara först med att skrika "Kränzle"?
    En K 1050 eller HD10 från Tyskland bör klara budgetkraven. Kolla ebay.de

4. B
    Medlem Nivå 4
    Ställde samma fråga men i en annan tråd, men hur står sig Husqvarnas "nya" högtryckstvättar gent emot Nilfisk/Kärcher/Stihl osv?

5. N
    Medlem Nivå 7
    Jag har en Nilfisk E 145.2-10 X-TRA. Tydligen en siffra som inte stämmer men antar att de är väldigt lika. Jag kan inte rekommendera den tyvärr.

Tycker trycket är okej, duger väl till att tvätta av bilen men man får jobba ganska mycket med den på båten.
    Men största anledningen är nog den dåliga byggkvaliten, veven lossnar stup i kvarten. Till slut skruvade jag fast en bult istället för plasthandtaget. Sist jag använde den tippade den tyvärr omkull och själva vevstaken gick sönder, troligtvis pga min ditskruvade bult som inte lossnade som originalet garanterat hade gjort.

Plasthållaren som tvättmunstycket står i har också gått sönder.

Kanske alla i den här prisklassen är så här dåliga men jag förväntade mig mer i varje fall. Tilläggas är att jag inte är någon slit-och-släng-människa.

/nochl

6. N
    Medlem Nivå 7
    Kollade på några bilder på den där 160-bars varianten och det ser ut som att de undermåliga plastdetaljerna är gemensamma mellan modellerna.

7. S
    Medlem Nivå 8
    Rent allmänt tycker jag att "billiga" högtryckstvättar aldrig riktigt håller måtten. De upplevs plastiga med knepiga lösningar som inte funkar i praktiken. Framförallt noname-varianterna.
    Jag har själv en Nilfisk vad-den-nu-heter på 130-140 bar som duger till att dra av bilen och andra småjobb, men den lämnar lite att önska på t.ex rullen där den styva slangen ska rullas upp. Totalt omöjligt att nyttja den funktionen då slangen har ett eget liv samt att det inte riktigt funkar att rulla upp en slang som sitter fast i maskinen. Sen har den en egenhet i att slå av och på trycket med jämna mellanrum när den står i standby-läge men det kan bero på att vattenkällan som nyttjas inte är helt ren så att skit kan ha fastnat någonstans så den inte kan hålla upp trycket på inkommande vatten.
    Den kostade dock runt 2000 spänn på Jula för några år sedan så i förhållande till pengarna kan jag inte klaga för mycket.

När jag köpte huset så följde en högtryckstvätt med som förra ägaren förmodligen bara använde tillsammans med en iller för att hålla delar av avloppet öppet. Den låter mer än den presterar.

Några Nilfiskar har avverkats på jobbet för städning av duschar men det slutar oftast med läckande handtag som inte gått att laga.

En annan erfarenhet jag har är Kärchers K7. Köptes in på jobbet för att tvätta av en byggnad inför ommålning. Den är på drygt 20 bar mer än min Nilfisk och klarar någon temperatur högre på inkommande vatten men den känns ändå som en plastig lösning som egentligen inte imponerar i förhållande till priset. Efter fasadtvätten har den använts till att tvätta någon bil och så, och sen stått i någon vrå där den inte är i vägen.

Går man däremot upp i mer svårmotiverade prisnivåer och hamnar på hetvattentvättarna så får man maskiner som verkligen gör sitt jobb effektivt, oavsett om det bara är lite vägdamm som ska spolas av bilen eller en jordbrukare som aldrig tvättats. De verkar också överleva i många år innan de pensioneras. T.ex använde en granne samma tvätt från 80-talet i de 20 åren vid bodde grannar, till att dra av skogstraktorer med jämna mellanrum. Blir inte förvånad om den maskinen används idag också. Isåfall har ägaren pensionerats före maskinen.

Givetvis förstår jag att man inte kan jämföra 40 000-kronors-maskiner med maskiner som kostar en tiondel, men just högtryckstvättar upplever jag som något som aldrig riktigt duger i längden när det kommer till de billigare. I alla fall från tillverkare som Nilfisk, Kärcher och framförallt alla noname-märken som ska prestera högt på papperet till en liten peng.

Ville bara skriva av mig och nej, jag är ingen expert på ämnet. :p

Om Biltema funkar på samma sätt med maskiner som med bildelar så finns det ingen garanti alls på att innehållet kommer från samma fabrik mellan olika batchar. Sen brukar väl de i största mån sträva efter egna lösningar. ;)

8. T
    Medlem · Nivå 13
  9. D
    Medlem Nivå 1
    Husqvarnas tvättar ser identiska ut med Nilfisk. Ett sådan etablerat märke som Husqvarna skulle inte riskera att bli stämda för plagiat. Så jag tror det är Nilfisk. och då Husqvarna vill in på marknaden har dom bra kampanjer nu.

• Laddar…
  10. I
    Medlem · Nivå 8
    Ja det är värt skildnaden. Och den är betydligt märkbar.
    Jag har använt och provat flera modeller med de prestandasiffrorna du nämner.
    Det man ska komma ihåg är att det är mängden vatten som räknas, många stirrar sig blinda på vattentrycket och tror att det är det enda som gäller. Högt tryck med lite vatten är lätt att åstakomma.
    Se bara de billiga från jula som ger 14bar för 500kr. Duger inte ens att göra ren barnens trehjuling.

Det som vekligen ger en kännbar skildnad är mängden vatten, och du känner skildnad på 570liter och 500.
    Men du ska även kolla på vad tvätten ger konstant.. inte vad den klarar av att ge som mest.
    Tyvärr så ger många glädjesiffror. Kräntzle som tidigare nämts, ger siffrorna som faktiskt kommer ur munstycket. Har du råd köp kräntzle.
    Annars är mitt tips att du köper fiskens eller kärchers proffstvättar begagnat för 5000kr.
    Då får du bra mängd vatten, samt ett konstant vattentryck.

11. R
    Medlem Nivå 1
    Börja först med att se hur många liter/min du kan få ur ditt vattensystem.

Skulle köpa en dyr Kränzle (1152) förra året till stugan, men sen slog det mig att kolla upp flödet och eftersom vi har eget reningsverk så var det lätt.

Eftersom det bara flödar 7-8/L /minut så fick jag gå ner i storlek på Kränzle.

Hade googlat ihjäl mig redan och var då helt inställd på en sådan.
    Det blev en En Kränzle 1050 Ts från Waxdog, den tar 7,5l/min.

Ville slippa köra på 3-fas.

Sammanfattning, den gör det den skall och jag tänkte ha den i många år, kom bara ihåg att ta in den innan kylan kommer så du slipper laga den direkt.

Här är den
    https://waxdog.se/maskiner/hogtryckstvattar/kranzle-k-1050-ts/

• Laddar…
  12. X
    Medlem Nivå 2
    Stihl Re 129 Plus. Ligger för ca 3000kr, har man tur/letar kan man säkert hitta ett paket med en del tillbehör för samma pris.

Valde länge mellan denna och Kärcher, men hittade betydligt färre dåliga omdömen om denna än ex Kärcher K7.

Jag tycker den fyller alla de funktioner du pratar om. En hyfsat stabil produkt till ett bra pris. Dock risk för att du får dra om till 16A, men det behövs på alla maskiner som det är lite drag i.

En fördel (eller nackdel beroende på hur man ser det) är att ev rengöringsvätska hälls i en separat behållare längst ut på skaftet, och inte i maskinen. Fördelen med detta ser jag under lång tids användande, att i själva maskinen är det bara vatten som går, vilket bör förlänga livslängden.

Och det viktigaste, lämna inte maskinen ute i sol och sen risk för frost, det är då de börjar paja i plast och i pumphus.

//xph

13. A
    Medlem · Nivå 19
    I de billigare tvättarna kan man få hyfsat tryck men med för liten vattenmängd. För 2000-3000:- kronor blir det inte bättre. Däremot kan man med hjälpa av olika munstycken få upp "rengöringseffekten" på mindre yta, men då riskerar man samtidigt att skada ytan. Billigare pumpar har enklare material i pumpen så de slits fortare och med det sjunker effekten ganska snabbt, men även att de börjar läcka i pumpen.

14. X
    Medlem Nivå 2
    Det finns garanterat olika preferenser för detta. Den tvätt jag föreslog lämnar strax över 8 l/min men har en pump i aluminium istället för plast, vilket brukar ge längre livslängd, så länge man inte lämnar de utomhus eller utsätter dem för frysrisk.
    Ska man ha betydligt mer flöde får man gå upp rejält i prisklass, är min erfarenhet.

15. A
    Medlem · Nivå 19
    Tar du t.ex. Nilfisk har väl alla deras pumpar i metall, där de billiga har aluminium men de större har också mässing eller andra legeringar. Jag är ingen expert men inne på vår tredje tvätt.
    De första två höll i 3-4 år vardera. Sedan tröttnade jag och köpte en Alto semipromodell (är väl Nilfisk idag) kollade märkning och det står tillverkad 2000 så den har fungerat i snart 18 år. Har fått klämma om en koppling på slangen, men ska erkänna att den nu småläcker lite också i pumpen. Lite nya packningar har man fått köpa. Men den kostade 2500:- år 2000, så motsvarande kostar väl det dubbla men slår man ut den extra kostnaden på 18 år blir det inte så mycket.
    Sedan vet man ju aldrig riktigt vem som tillverkar innehållet i tvättarna så det kan säkert finnas samma komponenter i flera varumärken, men med lite olika plastkåpor;)