Hej,
Jag ska bygga ett eget fräsbord och tänkte börja med att rita allt i 3d först.
Så jag behöver nu hjälp med att välja fräslyft och handöverfräs.
Vilka rekommenderar ni? Vill ha en bra och ingen för billig som strular.
Det kommer komma upp en byggtråd senare så ni ser hur det går.
Mvh/ Fredric

Hej Fredric och välkommen till forumet!
Trend T11 är en riktigt bra fräs, det stämmer. Den är dessutom identisk med Dewalt DW625 som jag själv har och jag är rätt säker på att Dewalt har samma anordning att köpa som tillbehör. Måste bara kolla det innan jag kan säga det säkert.
Dock får man nog säga att vredet mest är till för att finjustera djupinställningen (eller höjden om fräsen är bordsmonterad), det blir ganska mycket skruvande för att åstadkomma någon väsentlig förändring — för att inte tala om att kunna byta frässtål över bordets skiva. Man ska nog inte se det som en inbyggd fräslyft alltså.
På Youtube hittar du reviews av kommersiella fräsliftar och inte minst intressanta hembyggen. Sök på Steve Ramsey och homebuilt router lift så har du lite att kolla upp. Mathias Wandel gör också en del sköna hembyggen.

Lycka till!
//Ronnie

Redigerat:
@Krillew

Saxlyften är ju en intressant lösning som jag funderat lite på, tack för den länken.

Och ett särskilt tack för länken till Routerforums.com – vilken guldgruva! (Plötsligt blev det ännu mindre tid för snickrande...)

//Ronnie

tack för alla tips:) jag funderar på iden med saxlyft, eftersom jag har flera sådana liggandes. Men frågan är hur det blir med precisionen. Kanske blir svårt att veva den exakt. Vad har ni för tips på handfräs utan inbyggd lyft?

Liten kapning men var hittade du skenorna du lade på anhållet, skulle gärna haft något liknande på bordet mitt.

Tips på fräs utan lyft.. Som Pysslarn skriver DW625 o T11 är lika innan det så var det en Elu, tror det var mof 177 som var samma. Man kan ju ställa sig frågan varför den tillverkats med så många olika skepnader.. Kan det vara just för att det är en bra fräs.. Om du skall ha fräsen i ett bord så tycker i alla fall jag att man skall satsa på en som tar 12mm fräsar. Jag har annars också en Hitachi för 8mm och det är också en bra fräs dom har ju även en för 12mm.
Det du skall fråga dig är hur du kommer använda fräsen, skall den sitta i ett bord eller skall den användas löst.
Min Hitachi har jag haft sen mitten av 80 talet, jag måste nog lämna in den nu för att få lagren bytta. Köper man kvalitet så är det idé och hålla liv i grejerna under lång tid. Sen har olika tillverkare olika tillbehör.

Dewalt D 26200 är en intressant fräs. den har "runt" fäste så som amerikanska fräsar ser ut då kan man köpa lyftar för runt fäste. Skulle jag köpa ny fräs i dag så skulle jag starkt överväga en sån lösning, men den är för 8mm.

DennisCA skrev:
Liten kapning men var hittade du skenorna du lade på anhållet, skulle gärna haft något liknande på bordet mitt.
De aluminiumskenorna kommer från motedis.de, det borde finnas något liknande på närmare håll. Har dock övergivit den formen av skenor eftersom de inte passar ihop med festools tvingar men i just den här tillämpningen så gör ju inte det så mycket.

Såg inte riktigt var dom fanns på sidan ifråga men nu har jag köpt från Axminster, blev inte så dyrt för nästan 2 meter. Borde räcka till ett spår i bordet och i anhållet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.