Byggahus.se

Tips på företag i Skåne för flytspackling/golvavjämning av större yta

1. nzsc
    Medlem · 464 inlägg
    Hej allesammans,

Står inför totalrenovering av min bostadsrätt och behöver lite hjälp från vänliga själar.
    Bostadsrätten är i centrala Trelleborg, på våning 3 av 4, 80 kvm, 3 RoK.
    Golvunderlaget är av betong, bjälklag 200 mm, takhöjd 2500 mm.

Tanken är att ha flytande parkettgolv i hela lägenheten, ca 70-75 kvm, utan trösklar. Detta eftersom jag anser det vara estetiskt snyggare och enhetligare.

Nu har jag märkt att plattan i de båda sovrummen är ca 15 mm högre i förhållande till övriga lägenhetsytan.

Den snabbaste och smidigaste lösningen för att få samma höjd i hela lägenheten bör vara genom att flytspackla förmodar jag. Det är alltså ca 50 kvm som behöver flytspacklas. Eftersom det avser en större yta och för att få en så jämn och slät yta vore det allra bäst att anlita ett företag med pumpbil eller liknande.

Därför behöver jag tips på företag i Skåne som utför flytspackling/golvavjämning.
    Tacksam på förhand för alla tips och all hjälp jag kan få!

Grovt räknat bör det handla om ca 1300 kg flytspackel.

2. nino
    Renoverare · Dalarna · 11 037 inlägg

nino

Renoverare
    Är nog svårt att få tag på en firma som pumpar så liten mängd

3. nzsc
    Medlem · 464 inlägg
    Hmm... Jag hittade ett företag, Flytgolv i Landskrona AB, https://www.flytgolv.se.
    Skulle dock naturligtvis vilja få tips på fler aktörer så att jag kan jämföra några.
    Det måste finnas fler verksamma aktörer inom den typen av branschen ju. :thinking:

4. nino

nino

Renoverare
    Räkna med att det blir rätt dyrt...
    Du har inte tänkt på att göra det själv?

Köp nivåpinnar och väg av golvet, spackla med ett billigt spackel till ca 3mm under rätt nivå, spackla det sista med tex k39 och piggrolla ytan så är du hemma

5. nzsc
    Medlem · 464 inlägg
    Jag är, med handen på hjärtat, inte särskilt duktig på att flytspackla ens små ytor och det är inte särskilt konstigt heller eftersom jag inte har jobbat med det. Oavsett vad folk säger eller påstår krävs det en hel del teknik och framförallt erfarenhet om resultatet ska bli tillfredställande. En annan, kanske ännu viktigare, anledning är att det handlar om en större yta och då räcker det inte med att blanda 3-4 hinkar åt gången. Personligen anser jag att resultatet inte heller blir bra om man använder sig av tombola.

Tänk på att det ska läggas ett flytande parkettgolv utan några trösklar. Underlaget är A och O!
    Jag kallas millimetermannen av en anledning :whistle:

Men visst, är man kunnig och erfaren inom området kan man blanda själv när ytan är mindre än 30 kvadratmeter. Vid stora ytor bör det komma en lastbil med pump som pumpar ut flytspacklet.

Redigerat 23 aug 2017 19:49
  6. nino

nino

Renoverare
    K39 har en öppentid på 45 min ungefär så det funkar fint med hink.
    Men man ska inte göra saker man känner att man inte fixar...

7. R
    Medlem · Nordland · 362 inlägg

Ragganof

Medlem
    Kolla med lokala golvføretag. Har ofta spackelpump

8. nzsc
    Medlem · 464 inlägg
    @nino
    Kom över på ett par bärs så assisterar jag dig mer än gärna :p;)

9. nzsc
    Medlem · 464 inlägg
    @Ragganof
    Tack för tipset! Ska faktiskt fråga de lokala, bl.a. Golvpoolen, m.fl. om de känner till någon eller kan möjligtvis rekommendera någon.

10. nino

nino

Renoverare
    Ja om det inte vore så långt så... lär väl vara 70-80 mil enkel :p

11. O
    Renoveringsnovis · Skåne · 1 920 inlägg

olofh

Renoveringsnovis
    Jag har precis använt dom på rekommendation av en granne som använde dom i våras. Blev jättebra! De nivåmäter med laser för att få fram höjderna. Vi hade rätt stora skillnader, typ 30mm mellan högst/lägsta på 70kvm. Om du ska göra det själv så tänk på hur skoj det är att bära hem det från bygghandeln, blanda det o sen spackla ut det. Blir ett par kilon... de gör jobbet på 1 dag för primer och sen någon dag senare flyter de.

Sen är det ett par veckor innan du kan lägga parketten men du kan gå på det ett par timmar efteråt.

• Laddar…
  12. kimf
    Medlem · Västkusten · 293 inlägg

kimf

Medlem
    Nu ärendet inte jag som ska bo där, och har inte så mycket med saken att göra heller. Men att flytspackla 50kvm med pumpbil för stt slippa trösklar. Låter sjukt dyrt. Men jag kanske är lite snål bara?

Gjöt nyss golvet i köket, orkade inte göra det själv. Så tog med pumpbil, gick på 10lax ca tror jag (bytesaffär, sp inte sett fakturan). Då gjorde jag Sally förarbete själv. Totalt 3 Kubik betong.

Sen som någon skrev ovan. Du kommer nog behöva köpa mer än 1300kg. Går typ 400liter spill i slangen bara.

13. Needas
    Renoverare · Anderslöv · 792 inlägg

Needas

Renoverare
    Jag kan rekommendera NFM Flytgolv!
    Dom flytspacklade hela nedervåningen på 100kvm i mitt hus när jag lade vattenburen golvvärme och bytte vatten & avloppstamar.

Landskrona flytgolv är bättre men dyrare.

• Laddar…
  14. nzsc
    Medlem · 464 inlägg
    Tack! Äntligen ett mera konkret svar faktiskt, fastän jag redan känt till dem.

Då måste jag också passa på och fråga dig naturligtvis om priset. Hur mycket betalade du för det här? Visserligen är mitt golvunderlag i nästintill perfekt skick. Enda problemet som jag har är nämligen att det skiljer ca 15 mm mellan de båda sovrummen och resten av lägenhetens yta. Därav behöver jag flytspackla resterande lägenhetsytan, motsvarande ca 50 kvm, för att det ska bli lika hög och jämn nivå i hela lägenheten.

Hur var din uppfattning annars av dem? Är de pålitliga? Håller sitt ord och enl. överenskommelse? Hjälpsamma, förstående, m.m.?

15. nzsc
    Medlem · 464 inlägg
    Jag förstår ditt tankesätt. Alla har olika uppfattning om olika saker naturligtvis och smaken är som baken. Du behöver inte vara snål för det, det kan även uppfattas att det är jag som har fullproppad madrass med pengar istället (I wish!). Men jag skulle trots allt vilja göra det nämligen! För att inte komma off-topic sätter vi punkten där. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.