Vi ska sätta in ett nytt fönster i vårt hus och vill att det ska efterlikna de befintliga fönsterna så mycket som möjligt. De fönster som redan sitter i huset är gamla hederliga 2-luftfönster i trä, med fönsterhaspar.
Vad finns det för modeller av nya fönster som skulle passa? Jag tycker det är skitsvårt att hitta bland fönstertillverkarnas alla modeller. SP och Elitfönster har pyttesmå bilder på sina sidor och oftast väldigt sparsmakat med information.
Trodde nyss att jag hittat ett alternativ, Elit Retro, den har haspar och såg bra ut. Men den är i aluminum och jag vill ha bara trä.
Hej! Hittade du några bra fönster? Är på jakt efter ett liknande fönster själv och upplever det också svårt att hitta!
Det slutade med att jag köpte ett begagnat fönster från ett liknande 50-talshus som vårt eget hus. Det gick på 400 kr + egen tid för renovering. Men jag minns att jag kollade lite på Kronfönster och deras sekel/kulturfönster som såg bra ut: https://www.kronfonster.se/produkt/sekel-utatgaende-fonster-2-luft/
Ssinuslinus skrev:
Varför ska du byta förresten? De ser ju ut att vara i bra skick? Jag trodde du skulle komplettera med nya.
Om frågan var till mig så var det en komplettering, inte ett byte. Vi byggde om ett garage med slagport till bostadsyta och byggde igen garageporten och ersatte med ett fönster. Jag skulle aldrig byta ut mina orginalfönster, speciellt inte efter att ha ägnat två somrar åt att renovera alla fönster på huset .
Jag skulle gärna också köpa begagnat, men har haft svårt att hitta något. Behöver bara ett, men måste vara samma mått som de andra.
Ja, det är lite marigt med storlekarna. Jag fick tag på några gamla fönster som jag i min enfald var helt säker på hade samma storlek som mina existerande fönster (kom från samma typ av egnahemshus i samma område som mitt hus). Jag renoverade dessa fönster med allt vad det innebär och upptäckte sen att de var någon halv centimeters skillnad i storlek. Irriterande
Men om du bara behöver ett fönster så skulle jag kolla med något snickeri om de kan bygga ett efter dina exakta mått.