310 läst · 2 svar
310 läst
2 svar
Tips på firmor för enskilt avloppslösning i Värmdö
Hej! Vi har ett enskilt avlopp på Vindö (Värmdö kommun) som är godkänt för BDT-vatten (bad, disk och tvätt), men vi behöver nu en lösning för WC-vattnet (svartvatten). Vår nuvarande avloppslösning består av en Trekammarbrunn med slammavskiljare, därefter en markbädd, en fosforfälla och sedan en infiltrationsbädd där det renade vattnet rinner ut.
Jag behöver ta in offerter och skulle uppskatta tips från andra som har varit i en liknande situation. Har ni erfarenhet av företag som kan hjälpa till med projektering, tillståndsansökan och installation av en avloppslösning för svartvatten? Det finns olika lösningar beroende på vad som är lämpligt, och jag vill gärna få insikter och rekommendationer.
Tack på förhand!
Jag behöver ta in offerter och skulle uppskatta tips från andra som har varit i en liknande situation. Har ni erfarenhet av företag som kan hjälpa till med projektering, tillståndsansökan och installation av en avloppslösning för svartvatten? Det finns olika lösningar beroende på vad som är lämpligt, och jag vill gärna få insikter och rekommendationer.
Tack på förhand!
Tack för svar, fastigheten har ett 10 årigt tillstånd för WC och BDT som gått ut och det behöver förnyas. Kommunen varit på platsbesök och jag lämnat i avloppsvattenprover som endast kan bli godkända för BDT pga för höga värden (kväve, fosfor), troligtvis har markbädden efter trekammarbrunnen med slamavkiljaren och/eller fosforfällan (Wm) gjort sitt. Därför är det två lösningar som är aktuella, minireningsverk efter avskiljaren eller sluten tank för WC vattnet. Bägge är långsiktigt hållbara och jar är ute efter den mest prisvärda lösningen (lösningsförslag för kommunen, grävning, anläggning installation och driftsättning), som är den största direktkostnaden)Jag är ute efter erfarenheter av andra med liknande situation (hur ni har löst det) och framförallt rekommendation på någon eller några bra entreprenörer i sammanhanget som kan rekommenderas (tillförlighet och rimlig prisnivå). Det första jag behöver göra är att lämna in ett lösningsförslag till kommunen, därför är det rätt bråttom med att snart kunna välja rätt entreprenör så att jag kan lämna in lösningsförslag till kommunen för godkännande. Därefter blir det ett nytt föreläggande för att implementera godkänt lösning inom av kommunen angiven tidsfrist. Tack på förhand.J jonaserik skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Tips på lösning för köksventilarion
Ventilation -
Tips på byggfirma för tillbyggnad i Göteborg
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Tips på firmor som utför installation av elektrisk infartsgrind
Tipsa oss gärna om byggfirmor för tillbyggnad i Västra Götaland
Kan någon ge tips på firmor i sthlm som kan förankra grindstolpar av sten?
Trädgård allmänt