Jag håller på att renovera ett hus byggt 1947. Ska byta till plåttak som kommer bli ljusgrått. Kommer bli stående panel. Fönsterna är vita. Nu håller jag på att bli galen när jag ska bestämma färg på träfasaden. Vitt är snyggt men enligt mig för vanligt med kombon vit fasad/grått tak. Jag vill gärna att huset ska se personligt ut. Det ska också byggas en veranda runt ena hörnet, som på bilden. Huset är väldigt likt just detta huset på bilden.

Vad tror ni hade passat? Jag är lite inne på grå/beige men det kanske skär sig med det gråa taket? Man kan då bryta av med en unik ytterdörr för att det ska bli mer personligt.

Huset ligger typ på landsbygden. Utmed en stor väg men med mycket träd runtomkring samt en kohage.

Tacksam för alla tips och idéer

• Ett vitmålat hus med plåttak och veranda, omgivet av gröna träd och en grusväg framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Min ståndpunkt är att varma färger är ett absolut måste utomhus! I sverige har vi kalla blåa skuggor nästan hela året, speciellt om du ska bygga en veranda runt huset så ska du ta dig en funderare på om gult verkligen är fult? Nej tvärtom, det kan ge mycket energi och glädje! Eller varför inte lite mer åt ockra som även den var en populär husfärg på 40-talet, kompletteras med klatschig entrékulör Blått/Grönt/Rött med matchande hammock! Alternativt gråvitt á s1502-y men det är ju så vanligt tycker hellre att du ska våga dig på färgglada och spara de svalare färgerna till insidan! Lycka till!:D(y)

Obehandlat/Järnvitriol på fasaden ger ett väldigt personligt & unikt uttryck, men kanske åt det moderna hållet. Fast obehandlade fasader har ju funnits i all evighet...

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Bemmin Byggare Bemmin Byggare skrev:
Min ståndpunkt är att varma färger är ett absolut måste utomhus! I sverige har vi kalla blåa skuggor nästan hela året, speciellt om du ska bygga en veranda runt huset så ska du ta dig en funderare på om gult verkligen är fult? Nej tvärtom, det kan ge mycket energi och glädje! Eller varför inte lite mer åt ockra som även den var en populär husfärg på 40-talet, kompletteras med klatschig entrékulör Blått/Grönt/Rött med matchande hammock! Alternativt gråvitt á s1502-y men det är ju så vanligt tycker hellre att du ska våga dig på färgglada och spara de svalare färgerna till insidan! Lycka till!:D(y)
Ja gult är huset nu för tillfället faktiskt :) eller ja det har det nog varit senaste 30 åren. Jag vill ju gärna ha en tidstypisk färg. Frågan är bara om gult skulle passa till det gråa taket?

Onsalakorven andr.ljung skrev:
Obehandlat/Järnvitriol på fasaden ger ett väldigt personligt & unikt uttryck, men kanske åt det moderna hållet. Fast obehandlade fasader har ju funnits i all evighet...
Ja järnvitriol är väldigt snyggt. Dock tror jag som du säger att det är lite för modernt för huset.

BirgitS
Oavsett vilken kulör ni till slut väljer så kan den här artikeln vara bra att läsa så att ni "översätter" rätt från önskat resultat till faktiskt kulör på färgen i färgburken: https://byggnadsvard.se/konsten-att-valja-fasadfarg/

På 80-talet bodde jag på ett ställe där mycket byggdes kring 1947 och de husen var putsade omväxlande i dovt/dämpat/svärtat gult resp. rött.

En lite klarare gul funkar fint, det är värre med ljusgult..

BirgitS BirgitS skrev:
Oavsett vilken kulör ni till slut väljer så kan den här artikeln vara bra att läsa så att ni "översätter" rätt från önskat resultat till faktiskt kulör på färgen i färgburken: [länk]

På 80-talet bodde jag på ett ställe där mycket byggdes kring 1947 och de husen var putsade omväxlande i dovt/dämpat/svärtat gult resp. rött.
Provade mig fram på alcros hemsida. Färgen murbruk eller sandstorm tyckte jag var fint. Känns väldigt 40-tal. Vad tycker du?

• Ett 40-tals trähus målat i nyansen murbruk eller sandstorm omgivet av trädgård och natur.
    Skapa konto
  • Gilla
Cecilia R
  • Laddar…
Bemmin Byggare Bemmin Byggare skrev:
En lite klarare gul funkar fint, det är värre med ljusgult..
Ja denna tex tycker jag var väldigt fin. Guldockra

• Ett hus med fasad målad i guldockra omgivet av grönt landskap.
    Skapa konto
BirgitS
Jag tycker att guldockran lyser för mycket för att vara trevligt i praktiken och skulle ha i mer svärta eller göra den blekare, men du kanske vill ha ett hus som syns på lång väg. Den andra med murbruk/sandstorm är ju tvärtom, huset smälter in bland träden och då särskilt vintertid, men det känns inte som 40-tal för mig. Se även https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-sag-husen-ut-pa-40-talet-vill-veta-allt.229083/ och http://www.varsamt.org/trender/1940-tal/hustrender-1940-tal .

Åtminstone i Halmstad borde det ju finnas något länsmuseum eller liknande organisation som kan berätta vad som var typiska färger på husen under olika tidsperioder just där.

• Gilla
sin
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tycker att guldockran lyser för mycket för att vara trevligt i praktiken och skulle ha i mer svärta eller göra den blekare, men du kanske vill ha ett hus som syns på lång väg. Den andra med murbruk/sandstorm är ju tvärtom, huset smälter in bland träden och då särskilt vintertid, men det känns inte som 40-tal för mig. Se även [länk] och [länk] .

Åtminstone i Halmstad borde det ju finnas något länsmuseum eller liknande organisation som kan berätta vad som var typiska färger på husen under olika tidsperioder just där.
Ja att det syns har jag inget emot. Det finns många hus i närheten med denna gula och det passar väldigt bra in i omgivningen. Tack för tips om andra trådar :)

Fint! Lite ljusare gul är fint också till grått, det ska vara ungefär lika mörkt som det gråa taket, tycker jag

Faluröd kanske? Kolla Arvesunds Svenska Ladhus för inspiration.

Ljusgrått tak går nog nästan till vad som helst, så välj det du tycker är snyggast. Om man tittar i Alcros "färgsätt ditt hus" broshyr så tänker jag att trähuset med ljusare grön fasad och mörkare röda detaljer är jättesnyggt och skulle passa metalltak, men jag tror att alla exemplen de använt på det huset skulle funka. Av de två du gjort så tycker jag man får helt olika intryck, det brungrå ser för mig mer modernt ut, det gula ser mer traditionellt ut.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.